Miklós

Száztíz millió éves pókháló

2006.06.26. 10:45
A pókok már a dinoszauruszok idején szőtték hálójukat. Ezt bizonyítja a világon felfedezett legrégebbi pókháló, illetve a beleesett zsákmány.

Egy Spanyolországban felfedezett 110 millió éves borostyán konzervált 26 pókhálószálat, egy darázs lábát, egy atkát és egy bogarat. Amerikai kutatók genetikai vizsgálatokkal igazolták, hogy a pókok már 136 millió éve kerek hálóval fogják az áldozataikat.

"Az állatvilág építőművészetének meggyőző példájáról van szó" - írta a Science tudományos szaklapban megjelent beszámolójában Jessica Garb, a Kalifornia egyetem kutatója. Az őskori háló a leheletvékony szálai ellenére képes volt felfogni a belerepülő rovarok lendületét.

Genetikai vizsgálatok

A pókok két családja, az Araneoidea és a Deinopoidea képes malomkerék alakú hálókat készíteni. Az egyik család tagjai a saját testük által termelt ragasztóanyagot használják a zsákmány rögzítésére, míg a másik a száraz szálakra esküszik.

Az a korábbi feltételezés, hogy a pókok két családja egymástól függetlenül fejlődött ki, az amerikai kutatók genetikai vizsgálatai alapján tévesnek bizonyult, írta az APA hírügynökség.

A spanyol borostyán a világ legrégebbről származó pókhálóját, illetve elraktározott pókzsákmányát rejti, erősítette meg David Grimaldi, a New York-i Természettudományi Múzeum munkatársa, aki részt vett a spanyolországi vizsgálatokban.

Kis öreg pók

Az eddig felfedezett legöregebb pók kereken 120 millió évvel ezelőtt szőtte a hálóját. A megkövesedett rovart, egy kereken két milliméter hosszú, nyolcszemű hím állatot nemrégiben mutatták be a Manchesteri Egyetemen dolgozó David Penney és munkatársai.

A brit királyi társaság Biology Letters című szaklapjában David Penney annak a véleményének adott hangot, hogy a pókok olyan korban jelentek meg a Földön, amikor széles körben elterjedtek a virágzó növények és az őket beporzó rovarok.