Miklós

Feltárták a korai öregedést titkát

2004.05.03. 12:47
Két brit tudós feltárta a gyermekeket sújtó, korai öregedéssel járó betegség genetikai hátterét, írja a BBC. A négymillió progériás gyermek várható élettartama nem haladja meg a 13-14 évet. A progériában szenvedő gyerekek alacsony termetűek, ráncosak, hajuk kihullik és arcuk, illetve állkapcsuk nagyon kicsi fejméretükhöz képest.
A nyugat-londoni Brunel egyetem kutatói rátaláltak arra a mutáns génre, amely a progéria elnevezésű betegségért felelős. Azt remélik, hogy a felfedezés segítségével az öregedéssel járó betegségeket, mint az agyvérzés és a szívbetegség, könnyebben tudják majd kezelni.

"Az öregedés biológiai hátterének megértése érdekében tanulmányoztuk a progériát. Azok a gyerekek, akik ebben a betegségben szenvednek, rendszerint az idős korban jellemző betegségekben, szívelégtelenségben vagy agyvérzésben halnak meg" - nyilatkozta Dr. Ian Kill, a Brunel egyetem professzora.

Sejthalál

Tavaly tavasszal találtak rá arra a Lamina A elnevezésű génre, amely a progéria okozója, de ezidáig nem tudták, hogy milyen folyamatok során alakul ki a betegség.

Egy átlagember sejt-osztódása olyan ütemben zajlik, amely pótolni képes a sérült, vagy elöregedett sejteket, s ahogy az illető öregszik, úgy gyengül a sokszorozódás képessége. Dr. Kill és Dr. Bridger arra jöttek rá, hogy a Lamina A mutáns változata miatt a sejtek sokkal gyorsabban osztódnak, mint egy átlagos ember esetében, és ez okozza a progériás gyerekek idő előtti öregedését és halálát.

"A magyarázat a sejtekben van. Két összetevője van az öregedésnek: az egyik a környezeti tényezők csoportja, úgy mint dohányzás, a napfény hatása vagy a diéta, a másik pedig a sejtek öregedése. Minden egyes lehetőség, amelynek során bepillantást nyerhetünk az idő előtti öregedés folyamatába, közelebb visz bennünket a normál öregedés megértéséhez, illetve ahhoz, hogy hogyan javíthatjuk az idősek egészségügyi helyzetét" - nyilatkozta Dr. Ian Kill.