Barbara, Borbála

Felrobbantja a rákos sejteket egy génmanipulált vírus

2004.06.02. 14:35
A rák gyógyításának új és a tesztek eredményei szerint jelentős módszerét fedezték fel angol kutatók. A daganatok elpusztítását egy genetikailag módosított vírus teszi lehetővé, mely a rákos sejtek önző viselkedését használja ki.
A vírust egy kulcsgén kitörlése teszi képessé arra, hogy megfertőzze és szétrobbantsa a rákos sejteket, miközben a normális szöveteket érintetlenül hagyja, derül ki egy tanulmányból, melyet Cancer Research UK. és a University of London kutatói készítettek.

A vírusok sejtekbe épülve szaporodnak az emberi testben, sejtjeink, ha felfedezik a betolakodó vírusokat öngyilkosságot követnek el, hogy megakadályozzák továbbterjedésüket. Bizonyos vírusok azonban olyan génekkel rendelkeznek, melyek képesek megfertőzni az egészséges sejteket és elkerülni a sejthalált. Egy ilyen gént iktattak ki az adenovírusban az angol kutatók. Ennek következtében a vírust azonnal felfedezték és elpusztították az egészséges sejtek. A rákos sejtekben viszont - melyek ellenőrizetlenül nőnek és elkerülik a sejthalált - a vírus gyorsan terjedt és gyarapodott, majd olyan iramban kezdett osztódni, hogy felrobbantotta a sejteket.

Váratlan felfedezés

Az a csodálatos, ebben a módszerben, hogy az összes nehéz munkát a rákos sejtekkel végezteti - nyilatkozta Nick Lemoine a Cancer Research UK igazgatója és a kutatás vezetője a Newscientistnek. Az E1B-19kD nevű gént a vírus a sejtek védekező mechanizmusainak elkerülésére használta - ennek eltávolítása járt azzal az előre nem látott hatással, hogy olyan mértékben felgyorsította a vírus osztódását, ami elpusztította vírussal fertőzött rákos sejteket. Mindez ráadásul lehetővé tette, hogy a génmanipulált vírust más, olyan eszközökkel, például toxikus vegyületeket termelő génekkel szereljék fel, melyek szándékosan pusztítják a rákos sejteket- mondta el a kutatás vezetője.

A rák gyógyításának új módszerét egyelőre még csak kémcsőben, többek közt tüdő és májrákos szöveteken és rákos kísérleti egereken tesztelte a kutatócsoport. A tesztek eredményei szerint a daganatok elpusztításának fontos új módszerét fedezték fel, azonban azt, hogy a módszer alkalmas emberek gyógyítására, csak klinikai vizsgálatok igazolhatják. Az angol kutatók 2005-ben tervezik a módszer kipróbálását embereken.