Natália

Regenerálható a sérült látóideg

2001.12.06. 20:35
Egy német kutatócsoport olyan sebészeti technikát fejlesztett ki, amely patkányokban akár 30 százalékban is regenerálta a sérült látóideget. A regenerálódott látóidegben részben helyreállt az agy és a szem közötti kapcsolat. Az idegsebészek reményei szerint az új eljárás a gerincvelősérülések esetében is működőképes lehet.
Az idegsérülések gyógyítása emlősökben azért nagyon nehéz, mert a primitívebb élőlények idegrendszerével szemben az emlősöké a hibás összeköttetések létrejöttének elkerülése végett spontán egyáltalán nem regenerálódik. Az emlősök sérülése esetén a sebben olyan fehérjék keletkeznek, amelyek gátolják az idegsejtek ingerület-továbbító nyúlványai, az axonok növekedését. Éppenezért jelentős áttörésnek tekinthető, hogy a münsteri egyetem kutatócsoportja emlősökben elsőként tudta helyreállítani az agy és a szem közötti kapcsolatot a látóideg átvágása után. Az általuk kifejlesztett technika alkalmas lehet a vakság bizonyos eseteinek gyógyítására, de hasonló módon talán a gerincvelő-sérüléseket is gyógyítani lehet majd.

A szemlencse sérülése növeszti a látóideget

A kutatók átvágták a kísérleti patkányok látóidegét, majd pontszerű sérüléseket okoztak a szemlencsén: a kezelés hatására regenerálódó látóidegek egyes esetekben 14 milliméteres növekedést is mutattak. Azt már korábban tudni lehetett, hogy a lencse sérülése stimulálja a látóideg növekedését, a Harvard Medical School kutatói hasonló technikával 4 milliméteres látóideg-növekedést értek el. A két kutatócsoport azonban eltérően magyarázza a jelenséget: a harvardiak szerint a lencse sérülését követő gyulladásos immunreakció hatására indul növekedésnek az ideg, a münsteriek szerint viszont a sérült szemlencsében felszabaduló krisztalinok miatt. A krisztalinoknak nevezett fehérjékről eddig azt lehetett tudni, hogy gátolják a sejtek önmegsemmisítő mechanizmusának beindulását. A münsteriek az Experimental Neurology című szaklapban megjelent beszámolója szerint azonban más hatásuk is van: szerintük a krisztalinok a gátló fehérjék a sejtnyúlványok növekedési csúcsain elhelyezkedő receptorainak blokkolásával lehetővé teszik és serkentik az axonok növekedését.

A német kutatócsoport eredménye a hátterében álló mechanizmus mibenlététől függetlenül magáért beszél: három hónappal a műtét után 30 százalékban regenerálódtak a patkányok látóidegei. A maradványlátáshoz 10 százalék is elég, és a regenerálódott idegpályákon az ingerülettovábbítás is helyreállt. A csoport jelenleg a kísérleti állatok magatartását tanulmányozza, hogy megállapítsák a látásjavulás mértékét.

A szívizom is regenerálódik
Amerikai kutatók szerint a szívizomsejtek egy része osztódni kezd szívinfarktus után. A tudomány jelenlegi állása szerint a szívizomsejtek születés után néhány nappal befejezik az osztódást, és soha többet nem kezdik újra. A New York Medical College kutatói azonban szívinfarktusban elhunyt emberek szívizomszövetét tanulmányozva 4 százalékuknál sejtosztódást regisztráltak az infarktus helye körül. Ez a felfedezés reményt ad arra, hogy az osztódást valamilyen módon serkentve gyógyíthatóvá válnak az infarktus okozta szívsérülések.