Zsuzsanna

Regenerálható a sérült látóideg

2001.12.06. 20:35
Egy német kutatócsoport olyan sebészeti technikát fejlesztett ki, amely patkányokban akár 30 százalékban is regenerálta a sérült látóideget. A regenerálódott látóidegben részben helyreállt az agy és a szem közötti kapcsolat. Az idegsebészek reményei szerint az új eljárás a gerincvelősérülések esetében is működőképes lehet.
Az idegsérülések gyógyítása emlősökben azért nagyon nehéz, mert a primitívebb élőlények idegrendszerével szemben az emlősöké a hibás összeköttetések létrejöttének elkerülése végett spontán egyáltalán nem regenerálódik. Az emlősök sérülése esetén a sebben olyan fehérjék keletkeznek, amelyek gátolják az idegsejtek ingerület-továbbító nyúlványai, az axonok növekedését. Éppenezért jelentős áttörésnek tekinthető, hogy a münsteri egyetem kutatócsoportja emlősökben elsőként tudta helyreállítani az agy és a szem közötti kapcsolatot a látóideg átvágása után. Az általuk kifejlesztett technika alkalmas lehet a vakság bizonyos eseteinek gyógyítására, de hasonló módon talán a gerincvelő-sérüléseket is gyógyítani lehet majd.

A szemlencse sérülése növeszti a látóideget

A kutatók átvágták a kísérleti patkányok látóidegét, majd pontszerű sérüléseket okoztak a szemlencsén: a kezelés hatására regenerálódó látóidegek egyes esetekben 14 milliméteres növekedést is mutattak. Azt már korábban tudni lehetett, hogy a lencse sérülése stimulálja a látóideg növekedését, a Harvard Medical School kutatói hasonló technikával 4 milliméteres látóideg-növekedést értek el. A két kutatócsoport azonban eltérően magyarázza a jelenséget: a harvardiak szerint a lencse sérülését követő gyulladásos immunreakció hatására indul növekedésnek az ideg, a münsteriek szerint viszont a sérült szemlencsében felszabaduló krisztalinok miatt. A krisztalinoknak nevezett fehérjékről eddig azt lehetett tudni, hogy gátolják a sejtek önmegsemmisítő mechanizmusának beindulását. A münsteriek az Experimental Neurology című szaklapban megjelent beszámolója szerint azonban más hatásuk is van: szerintük a krisztalinok a gátló fehérjék a sejtnyúlványok növekedési csúcsain elhelyezkedő receptorainak blokkolásával lehetővé teszik és serkentik az axonok növekedését.

A német kutatócsoport eredménye a hátterében álló mechanizmus mibenlététől függetlenül magáért beszél: három hónappal a műtét után 30 százalékban regenerálódtak a patkányok látóidegei. A maradványlátáshoz 10 százalék is elég, és a regenerálódott idegpályákon az ingerülettovábbítás is helyreállt. A csoport jelenleg a kísérleti állatok magatartását tanulmányozza, hogy megállapítsák a látásjavulás mértékét.

A szívizom is regenerálódik
Amerikai kutatók szerint a szívizomsejtek egy része osztódni kezd szívinfarktus után. A tudomány jelenlegi állása szerint a szívizomsejtek születés után néhány nappal befejezik az osztódást, és soha többet nem kezdik újra. A New York Medical College kutatói azonban szívinfarktusban elhunyt emberek szívizomszövetét tanulmányozva 4 százalékuknál sejtosztódást regisztráltak az infarktus helye körül. Ez a felfedezés reményt ad arra, hogy az osztódást valamilyen módon serkentve gyógyíthatóvá válnak az infarktus okozta szívsérülések.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.