Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Veszélyesek az új légiközlekedési szabályok?

2003.11.14. 12:42
A Bielefeld egyetemen dolgozó elismert légiközlekedési szakértő szerint hibásak voltak azok elemzések, amelyek nyomán az európai légifolyosókon felére csökkentették az egymás útját keresztező repülőgépek közti távolságot. Peter Ladkin szerint tévedés azt gondolni, hogy a repülőgépek spontán vagy vészhelyzet esetén sem vesztenek a magasságukból.
A német szakértő tanulmánya szerint az európai légteret felügyelő Eurocontrol a szűkebb elkülönítési magasság meghatározásánál nem vette figyelembe a hirtelen magasságvesztés okozta veszélyt. Emiatt túlságosan optimistán határozták meg az egymáshoz közelebb elhaladó gépek baleseti kockázatát, írta a New Scientist.

Az új szabályokat (Reduced Vertical Separation Minima, RVSM) 2002. elején vezették be. A repülőgépek közti függőleges távolság 600 méterről mintegy 300 méterre csökkentésével megduplázódott a zsúfolt légifolyosók kapacitása.

Hirtelen vészhelyzet

A modern repülőgépek képesek pontosan tartani a repülési magasságot, és ez azt is jelenti, hogy megfelelőek az új biztonsági szabályok, jelentette ki Joe Sultana, a brüsszeli RVSM-projekt vezetője. Peter Ladkin viszont azt állítja, hogy az elemzéseknél elmulasztották figyelembe venni a repülési magasságot befolyásoló egyéb tényezőket.

Meglátása szerint különös figyelmet érdemelt volna, hogy megjósolhatatlan a pilóták és a légiirányítás reakciója az automatikus ütközéselkerülő rendszer vészjelzéseire.

Egy másik gép útjába kerülhet

Az ütközéselkerülő rendszer a gép fedélzetén elhelyezett radart használja a közeledő repülőgépek észlelésére, és veszély esetén utasítja a pilótát az emelkedésre vagy a süllyedésre.

Viszont a repülőgépek közti csökkentett vertikális távolság azt is jelenti, hogy az első sikeres kikerülés után valamelyik fél egy harmadik gép útjába kerülhet.

Az Eurocontrol kockázatelemzése szerint a csökkentett távolság kockázata olyan kicsi, hogy 150 évente csupán egy baleset történhet emiatt. "Viszont a közelmúlt néhány balesete azt mutatja, hogy sajnos nem ez a helyzet", mondta Ladkin.

Már volt súlyos baleset

A szakértő három esetet sorol fel, amelyek rávilágítanak a csökkentett távolság jelentette kockázatra, illetve kettő esetében az ütközéselkerülő rendszer is működésbe lépett. Az egyik szomorú példa a baskír légitársaság gépének és a FedEx Boeing 737-esének 71 halálos áldozatot követelő ütközése a Bodeni tó felett. További két esetben pedig nem sokon múlott a baleset.

Ladkin meglátása szerint további vizsgálatokat igényel a pilóták reagálása az ütközéselkerülő rendszer vészjelzéseire. "Nem értjük még annyira a pilóták várható reakcióját a rendszer riasztására, hogy a csökkentett távolság mellett is alatt garantálhatnánk a biztonságot.

Egyszer 150 évben?

Az Eurocontrol hevesen vitatja a szekértő elemzését, és azt állítja, hogy az ütközéselkerülő rendszer nincs kihatással az RVSM biztonságára. Az első 18 hónap repülési adatai nyomán az Eurocontrol frissíti, és várhatóan három hónapon belül publikálja a biztonsági elemzését, de nem várhatóak alapvető változtatások.

Peter Ladkin ugyanakkor nincs meggyőződve arról, hogy az adatok igazolnák az Eurocontrol állítását, hogy a csökkentett távolság repülési óránként 2,5 x 10-9 ütközést okoz, azaz egyet 150 évenként. Ezt ilyen bizonyossággal csak több évtizedes elemzés után lehetne kijelenteni.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!