Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Emberek és robotok a focipályán

2004.02.25. 09:39
Márciusban a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem Coral kutatócsoportja ember-gép vegyes csapatok mérkőzését rendezi, melynek során a résztvevők kétkerekű Segway robogókon kergetik majd a labdát.
A Segway irányítása hamar elsajátítható: a kormányrudat előre döntve előre, hátra döntve hátrafelé halad. Óránkénti huszonhét kilométer a maximális sebessége, egyszeri feltöltése mintegy húsz kilométerre elegendő. A Segway LLC, a Carnegie Mellon Egyetem és a DARPA létrehozta a kétkerekű 16-17 kilométer/óra sebességű robotizált változatát. A programozást a DARPA-fejlesztésű Mobil Autonóm Robotszoftverrel (Mobile Autonomous Robot Software, azaz MARS) végezték. (A MARS-program az önálló rendszerek csak részben ismert, változó és kiszámíthatatlan környezetben történő minél hatékonyabb működését célozza.)

Kiállításokra, világversenyekre edzve

A Segway RMP-k, a "scooter-robotok" bemutatójára a március 9. és 11. közötti DARPATech 2004-en, a kaliforniai Anaheimben kerül sor. De a gépek a New Orleans-i US Open '04-re, valamint a portugáliai RoboCup 2004-re szintén készülnek. Egyelőre még aligha veszélyeztetik Zidane, Beckham, vagy Davids koronáját, ám az 1998-tól a Sony Aibo kutyusaival dolgozó, azokat futballpályára küldő fejlesztők tanultak a korábbiakból, s az első alkalommal pályára lépő ember-robot vegyes csapatot a "sportág" fejlődésének rendkívül fontos állomásaként harangozzák be. A legizgalmasabb kérdés, hogy miként képesek együttműködni, összhangban terelni a - valószínűleg nem pöttyös, hanem például (mint általában) narancssárga, vagy piros - labdát az ellenfél kapujába.

A Coral mérnökei világos színű tárgyakat lokalizáló kamerákkal és egy - beépített számítógép által kontrollált - rúgóeszközzel egészítették ki a masinákat. Robotok és az ugyancsak scooteren focizó emberek azonos mértékben gyorsulnak fel, megegyezik a sebességük, rúgómechanizmusuk, és a (jobbra/balra, előre/hátra történő) fordulásban sincs jelentős különbség köztük. Az eddigi tesztek alapján a gépek látják, követik és rúgják a labdát. Viszont az irányzékukkal még jócskán akad probléma: amerre állnak, arra vágják. Ez indokolja, hogy "intelligenciájuk" fejlesztése lesz a következő lépés. Tudniuk kell, milyen irányba tartanak, hova és kihez rúgnak, passzolnak. Valós időben kell döntést hozniuk, a labda mozgásán nem merenghetnek sokáig. Eléjük kerül, majd el kell juttatniuk valahova. Evidensnek tűnik, csakhogy ne felejtsük: sporttársaink most nem homo sapiensek.

Mennyire hatékony az együttműködés?

A dinamikus környezetben történő problémamegoldás, a korábbi tapasztalataikból és a visszacsatolásokból való tanulás bonyolult feladatával küszködnek. Ellenséges területen, ágensekként hajtják végre speciális céljukat. Ezúttal emberi "ágensek" társaságában, hathatósan támogatva egymást.

"Azért döntöttünk a Segway-ek mellett, mert dinamikusan, erőteljesen mozognak" - magyarázza a csoportot vezető Manuela Veloso. "Nagyon nehéz kerekeken járó robotokat készíteni." A professzornő csapatmunkát végző, feladataikat közösen megoldó robotokra specializálódott: "a foci jó ürügy arra, hogy csapatokat hozzunk létre, és az ellenfél jelenléte kihívást is jelent egyben."

Veloso optimista, viszont nem prognosztizál, nem jósol eredményeket. Noha szórakozásnak, kellemes kikapcsolódásnak tűnnek a meccsek, a Segway-kísérlet résztvevői elsősorban a robot-ember vegyes csapatok hatékonyságát, a csapaton belüli kommunikációt és kooperációt tanulmányozzák. Mindez azért fontos, mert egyre gyakoribbak az együttműködést igénylő feladatok, például a keresési és mentési munkálatok. Az űrkutatásban szintén hasznosíthatók a tapasztalatok - ellenére annak, hogy Veloso inkább a mindennapjainkban, s nem a kozmoszban bolyongva képzeli el robotjait.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!