Árpád

Sikító sejtek

2004.04.16. 16:46
A Kaliforniai Egyetem kutatói speciális mikroszkópjuk segítségével sejtek vibrációját mérték, és azt állítják, a különböző típusú és állapotú sejtek más-más "hangot hallatnak". Ha elméletük igaznak bizonyul, úgy a módszerrel például a rákot már legkorábbi stádiumában diagnosztizálni lehetne.
Az autók, vonatok, repülők, mind zajt keltenek - ha a két kaliforniai kutatónak igaza van, akkor a sejtek is. A nanotechnológia fejlődésének köszönhetően a tudósoknak sikerült bizonyítékot találni arra, hogy a sejtek sikító hangokat adnak ki, közölte a Smithsonian Magazine.

A sejthangtanulmány szerzője a Kaliforniai Egyetem vegyésze Jim Gimzewski. A feltevést, hogy a sejteknek is van hangjuk először 2001-ben fogalmazta meg a tudós. Egy kísérlet során kiderült, hogyha az élő szívsejteket egy Petri-csészében megfelelő tápanyagokkal tárolják, akkor folytatják a lüktetést. Gimzewski akkori elmélete szerint, ha a sejtek dobognak, akkor valószínűleg a vibrációk révén érzékelhető hangokat keltenek. Igaz, ezeket a hangokat csak speciális műszerekkel lehet hallani.

Letapogatás

Nanokütyük készítője
Gimzewski korábban az IBM zürich-i kutató laboratóriumában, mikroszkópikus méretű gépek fejlesztésén dolgozott. Kollégáival sikerült egy 1.5 nanométeres propellert készíteni, és a világ legkisebb abakuszát is nekik köszönhetjük.

Gimzewski mielőtt belevetette volna magát a kutatásokba, élesztőgombasejteket szerzett be a Kaliforniai Egyetemről. A kísérleteket egy végzős hallgatóval, Andrew Pelling segítségével kezdte meg. Gimzewski a sejthangok érzékeléséhez atomi erő mikroszkópot (Atomic Force Microscope, AFM) használt, amely képes a sejtek felületét letapogatni. A kapott mérési eredményeket egy számítógép feldolgozta, így a sejt alak és helyzetbeli változásait pontosan meg tudták határozni.

A kutatópáros megfigyelte, hogy a sejtfal magassága másodpercenként ezerszer három nanométerrel növekszik, illetve csökken. A mozgásokból meghatározták a hanghullám amplitúdóját, a sebességből pedig a frekvenciáját. Az élesztőgombasejteknek a hangját természetesen az emberi fül nem képes érzékelni, de ha felhangosítanánk, akkor sikításra hasonlítana.

Bíztató eredmények

A sejtek frekvenciáját többször is megmérték, mindig ugyanolyan eredményt kaptak. A vizsgálatok szerint a genetikailag mutáns sejtek az eredetitől eltérő hangot adtak ki. A csontsejteken végzett kísérleteknél, szintén eltérő hangmagasságot mértek. A Kaliforniai Egyetem több munkatársa is felfigyelt az eredményekre: szerintük ezzel a módszerrel a rákot már legkorábbi stádiumában is lehet diagnosztizálni.

Szkeptikusok

Sok kutató ugyanakkor szkeptikusan fogadta a tudományos körökben még nem publikált tanulmányt. A müncheni egyetem tudósa, Hermann Gaub szerint nem a sejt vibrációja a zaj forrása. "Ha a sejt belseje a forrás, akkor ez forradalmi felfedezés lenne. Ennek ellenére több potenciális külső hangforrással is számolni kell" - nyilatkozta Gaub.