Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Nagyvárosi forgatagban, pilótakabinban

2006.01.08. 18:49
Egy Boeing pilótafülkéjében ülünk, viharban navigálunk. Mit tegyünk? Alkalmasint találat éri helikopterünket, ellenséges területre zuhanunk, s menekülni próbálunk. Hogyan ússzuk meg? Máskor valamelyik világváros forgalmas utcáján bolyongunk. Merre és miként mozogjunk?

Szimuláció és mesterséges intelligencia

A vizuális alkalmazásokra specializálódott (világviszonylatban is az élenjárók közé tartozó) Montreal-székhelyű kanadai Engenuity Technologies efféle forgatókönyvekre igyekszik modelleket kidolgozni. Fejlesztéseikhez felhasználják a mesterségesintelligencia-kutatások legfrissebb eredményeit is. "Az új szimulációkhoz nélkülözhetetlen technológia" - nyilatkozta a vállalat igazgatója, Patrice Commune. November óta dolgoznak a - cégbe olvadt - BGT Biographic Technologies játékok, animációk számára létrehozott MI-szoftverével (AI.implant), mely jelentős mértékben növeli a lehetőségek számát, hitelesebbé teszi a vizuális szimulációt (VizSim).

Commune szerint a mesterséges intelligencia bevezetésére az Engenuity történetének egyik mérföldköveként fognak majd visszaemlékezni.

A táncos-lábú katona

Az egyik szimulációban terepruhába öltözött férfi bolyong egy forgalmas utcán. Annak ellenére, hogy kezében fegyvert tart, nem tűnik veszélyesnek, nincs fenyegetettség-érzetünk. Minden egyes lépése táncmozdulattá alakul át. A járókelők nem ütköznek bele, gondosan kikerülik, elhaladnak mellette. Szigorúan csak a járdán mozognak, az úttestet kizárólag utcasarkokon, kereszteződéseknél használják. A járművezetők szintén betartják a szabályokat: nem zavarják a gyalogosokat, nem hajtanak bele épületekbe, sőt, a kátyúkat is elkerülik.

Mi ebben a különös? - tesszük fel a kérdést. Hiszen minden a maga normális, megszokott kerékvágásában zajlik. Senki nem tesz semmi rendelleneset. Csakhogy a jelenetre ezúttal nem dolgoztak ki forgatókönyvet, a szereplők nem előre meghatározott szcenárió alapján cselekednek. A karakterek a magányos férfi mozgására reagálnak. A felhasználó mindössze az ő cselekedeteit, táncos lépteit irányítja, míg a többiek mesterséges intelligencia segítségével teszik, amit jónak vélnek. Az AI.implant a virtuális entitások agyába lát, lehetővé teszi, hogy (valósidőben) "gondolkozzanak."

"Az entitások - emberek, járművek - élethű viselkedése fegyveres kiképző-rendszereink egyik sajátossága, megkülönböztető jegye" - büszkélkedik az Engenuity Technologies partnercég, a lőfegyverek használatát oktató FATS Inc. (Firearms Training Systems) szoftverfejlesztő csoportját vezető Tom Shirey. "Hatékonysága és flexibilitása miatt döntöttünk az AI.implant használata mellett."

Cégtörténet

Az Engenuity Technologies termékeit (negyvennél több országban) elsősorban pilóták és egyéb katonai személyzet kiképzésére, repülők és autók tesztelésére használják. Klienseik között olyan vezető nagyvállalatok találhatók, mint például a Boeing, a Lockhead Martin, az SAAB, az Airbus, a Honeywell, vagy a Daimler Chrysler.

Virtual Prototypes néven, tanácsadó cégként indultak 1985-ben. Tíz éven keresztül a repülőgép-iparnak nyújtottak különböző szolgáltatásokat, majd belekezdtek első szoftverükbe, a pilótafülkékben, autók műszerfalán található interaktív grafikus kijelzők tervezésében segédkező VAPS-be. Utána a virtuális világokra írható forgatókönyvek definiálásában rendkívül hasznos STAGE szimulációs szoftver következett. A szakterület meghatározó szereplőinek egyikévé váltak. A 2000-es évek elején még nem foglalkoztak mesterséges intelligenciával, ám az évtized közepére felismerték az abban rejlő lehetőségeket. Választásuk ennek megfelelően esett a BGT Biographic-re.