Melinda, Vivien

Élő őslények a kőfejtőben

2006.06.01. 17:30
Izraeli kutatók meglepő felfedezést tettek a Tel-Avivhoz közeli Ramle kőfejtőjében. A föld felszíne alatt mintegy 100 méteres mélységben olyan barlangot találtak, amelyben a történelem előtti idők óta, a külvilágtól elszigetelten éltek szem nélküli ízeltlábúak.

Nyolc eddig ismeretlen és egyedülálló állatfajt fedeztek fel izraeli kutatók. A hosszú ideje a külvilágtól elzárt barlangban szem nélküli ízeltlábúakat találtak, amelyek a jelenlegi ismeretek szerint valószínűleg ötmillió éve fejlődtek ki.

A vak skorpió színe és fonákja
A barlangot a Ramle város közelében működő cementgyár munkatársai találták meg, miközben próbafúrásokat végeztek. Először csak kis nyílást ütöttek, majd felfedezték a hatalmas föld alatti rendszert.

A két kilométer hosszú barlangot áthatolhatatlan mészkőréteg védte a külső behatásoktól. Csupán a víz és a tápanyagok tudtak felülről beszivárogni.

A skorpió nem élte túl

A kutatók az üregben négy rákfajra bukkantak, amelyek édes illetve sósvízben élnek. A négy szárazföldi faj egyike vak skorpió. Az egyedülálló ökoszisztéma felfedezéséről szerdán adott ki közleményt a jeruzsálemi Héber egyetem.

"Eddig nyolc állatfajt találtunk, amelyek egytől-egyig ismeretlenek a tudomány előtt" - idézte az MSNBC Hanan Dimantman, az egyetem biológusának szavait. Több millió évvel ezelőtt a mai Izrael egyes részeit ellepte a Földközi-tenger.

A furcsa állatok a vak skorpió kivételével élve kerültek a felszínre. A skorpió DNS-vizsgálata megerősítette, hogy egyedülálló fajt képez a Földön. A barlangban baktériumokat is találtak, amelyek a tápláléklánc részét képezhetik. A területet a tovább zajló kutatás érdekei miatt elzárták a nyilvánosság elől.