Barbara, Borbála

Fehérje lélegezteti a szem ideghártyáját

2003.01.22. 11:42
A mainzi Johannes Gutenberg egyetem kutatói egerek szemében egy olyan fehérjét fedeztek fel, amely az ideghártya oxigénellátását biztosítja. A neuroglobint három évvel ezelőtt az agyszövetből sikerült először kimutatni.
A fehérje távoli rokonságban áll a hemoglobinnal, amely a véráram útján szállítja az oxigént a szemig. Mostanáig nem volt ismert, hogy a szemen belül az oxigén hogyan jut el a sejtekig, emlékeztetnek a kutatók a Journal of Biological Chemistry hasábjain megjelent tanulmányukban.

A neuroglobin minden valószínűség szerint az idegsejteket óvja az átmeneti oxigénhiánytól, amely például egy agyvérzés esetében lép fel. Vizsgálatokban mutatták ki, hogy a szem ideghártyájában a neuroglobin koncentrációja mintegy százszorosa az agyban kimutatható értéknek.

A fehérje mindenekelőtt a nagy energiaigényű rétegekben, vagyis a csapok és pálcikák (látósejtek) és a mögöttük levő neuronális kapcsolók környékén halmozódik fel.

Oxigén nélkül a látás romlik először

Gyakorlatilag a fény és a színek észleléséért felelős ideghártya igényli a legtöbb oxigént. Ennek folyamatos szállítása elengedhetetlen, mivel a szemben például még sötétben is energiaigényes anyagcsere-folyamatok zajlanak.

Ha egy hegymászó nagy magasságban oxigénhiányban szenved, elsőként a látóképessége gyengül, és csak ezután jelentkeznek a további kísérőtünetek. Bár a kutatások még kezdeti stádiumban vannak, a mainzi kutatók azt remélik, hogy felfedezésük a szembetegségek jobb megértéséhez vezethet.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.