Barbara, Borbála

Természetes üvegszálat termel a mélytengeri szivacs

2003.08.21. 15:45
A jelenleginél jobb tulajdonságokkal rendelkező üvegszálas adatátviteli kábeleket fejleszthetnek ki a tudósok egy tengeriszivacs-faj tanulmányozásával. A szivacs olyan szálakat választ ki, melyek éppúgy vezetik a fényt, mint a gyári üvegszálas kábelek, ám azoknál jóval erősebbek, írja a Nature magazinban megjelent tanulmány.
A köznapi nyelven Vénusz virágkosaraként ismert Euplectella szivacsot tanulmányozó kutatócsoport vezetője, Joanna Aizenberg szerint a szivacs által kiválasztott szálak legfőbb előnye erősségük. "Még csomót is köthetünk ezekre a biológiai szálakra, és nem szakadnak el. Ezzel szemben a távközlésben adatátvitelre használt gyári szálak meghibásodásainak nagy részét az üvegszálak törése, szakadása okozza." - nyilatkozta Joanna Aizenberg, a New Yorkhoz közeli Bell Laboratories kutatócsoportjának vezetője a BBC-nek.

Sötétben él

A szivacs tanulmányozásával a gyártási módszereket is javíthatják a kutatók, mivel a szivacs alacsony hőmérsékleten hozza létre szálait, az ipari gyártás pedig magas hőmérsékleten zajlik. A Vénusz virágkosarának szálai éppen olyan jól vezetik a fényt, mint a gyári üvegszálak, ami azért is meglepő, mert a szivacs többszáz méterrel a tengerszint alatt él az óceánban, olyan mélységben, ahova alig jut el fény.

Nem lesz nagyüzem

Feltételezések szerint az élőlény az összegyűjtött fény továbbítására használja a szálakat, hogy így magához vonzza a táplálékot. A fény forrásául biolumineszcens organizmusok szolgálhatnak. Aizenberg szerint valószínűtlen, hogy a szivacs által növesztett szálakat valaha is felhasználják az iparban. Véleménye szerint az élőlény "trükkjeit" kell ellesni és a gyártásban alkalmazni.