Mária

A spanyol szuperegér immunis a rákra

2004.11.02. 14:06
Spanyol tudósok a rákra immunis szuperegércsaládot tenyésztettek. Az új egérfajnak háromféle, a sejtosztódásért felelős génje van, ami egyel több mint az egyszerű egérfajoknál.
A madridi Spanyol Nemzeti Rákellenes Központ professzorai azt remélik, hogy a felfedezés a rákgyógyszer-kutatásban úttörő jelentőségű lehet, amennyiben sikerül az emberek számára hasonló védelmet kifejleszteni a rák ellen, írja a BBC.

Szuperellenálló

A sejtfejlődést és a sejtosztódást normálisan az úgynevezett tumorszupresszor gének felügyelik. Dr. Manuel Serrano és kutatócsoportja DNS-technológiát használt, amikor a meglévők mellé egy további, Ink4a/ARF elnevezésű tumorszupresszor gént a kísérleti egér szervezetébe jutatott.

Ez az extra gén ellenőrzi két fehérje újratermelődését, valamint megállítja a legtöbb fajta rákos sejt fejlődését. A kutatócsoport által felnevelt szuperegerek a normál egereknél sokkal ellenállóbbnak mutatkoztak a rákkeltő anyagokra, ráadásául életminőségük - élettartamuk, illetve termékenységi rátájuk - nem módosult a plusz gén beillesztése után.

Egy plusz gén segít

Dr. Serrano szerint a szuperegerek immunitása abból adódik, hogy a már meglévő két fehérje áldásos, rákellenes tevékenységét felerősíti a plusz gén. A kutató azt gyanítja, hogy a bizonyos ráktípusokkal szembeni ellenállás örökölhető.

Serrano úgy véli, hogy az embereknél gyógyszeresen elő lehet majd idézni a daganatokkal szembeni rezisztenciát. "Ez a felfedezés rendkívül nagy jelentőségű lehet a rákos megbetegedésre való hajlam gyógyítása szempontjából" - fogalmaz.

"Ahogy az ember örökölheti azokat a hibás géneket, amelyek aztán előidézik a rákos megbetegedést, az sem elképzelhetetlen, hogy a plusz gén jelenlétével a gátló tevékenység felerősödik, és csökken a daganatok kialakulásának esélye" - kommentálta Hazel Nunn, a brit Rákkutató Centrum munkatársa a spanyol eredményeket.

"A jövőbeli kutatási irányokat mindenesetre befolyásolja a felfedezés, de pontosabban meg kell vizsgálni, hogy ez a gén hogyan viselkedik" - tette hozzá.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!