Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Én vagyok a képernyőn

2005.03.30. 12:10
Érezte már agresszív számítógépes játszadozás közepette, hogy azonosul az irányított karakterrel, és felfigyelt rá, hogy néha mozdulatait is utánozza? Amerikai pszichiáterek bebizonyították, hogy ez tényleg így van.

Az ember, ha normális, úgy érzi, hogy a testében van. Lehetséges-e viszont, hogy elkülönüljünk testünktől, és mondjuk egy videojáték részévé váljunk? A gémerek egy emberként bólintanának a felvetésre. Arthur B. Markman, a Texasi Egyetem, és C. Miguel Brendl, a francia INSEAD kutatója tudományos alapon vizsgálták meg a jelenséget.

A szakemberek olyan kísérleti játékot készítettek, amellyel tesztkörülmények között tanulmányozhatták az énkép kihelyezését. A kép egy folyosót ábrázolt, félúton a játékos nevével. A feladat az volt, hogy a játékosok a név mögött vagy előtt megjelenő pozitív szavakat egy joystickkel a név felé irányítsák, a negatív szavakat pedig eltávolítsák. A kutatók azt mérték, ki milyen gyorsasággal kezelik a joysticket.

Negatív löket, pozitív huzat

Ott van Ulrik
A kísérlet felhasznált egy korábbi kutatást, amelyben érdekes jelenségre derült fény. Ez egy egyszerűbb képernyős feladat volt, ahol a résztvevőknek pozitív és negatív csengésű szavakra kellett meglökniük vagy meghúzniuk egy kart. Kiderült, hogy a tesztalanyok gyorsabban reagáltak, ha a negatív szavakra lökni, a pozitív szavakra pedig húzni kellett a kart, vagyis fürgébben húzták maguk felé a pozitívat, mintha lökni kellett volna - és ez fordítva is igaz volt.

Markman és Brendl kísérletében a résztvevő nevének elhelyezésével elkülönítették az önreprezentációt a fizikai testtől. Ebben az esetben az kísérleti alanyok gyorsabban lökték el maguktól, illetve a nevük felé a pozitív szavakat, és hasonlóképp gyorsabban rántották testük felé a negatív szavakat, a képernyőn megjelenített önmaguktól ellentétes irányba.

A kutatás megrázó végkövetkeztetése: "A számítógépes játékot játszó ember teste helyett ideiglenesen a képernyőn helyezi el önmagát." A játékosok az énkép kihelyezése miatt érzik úgy, hogy a játékban vannak, lelkileg és testileg egyaránt.