A Titanic utolsó napja

Száz éve, 1912 április 15-én történt minden idők leghíresebb hajókatasztrófája, a Titanic elsüllyedése. Az évfordulón kövesse az Indexszel percről percre az utolsó napot és a tragikus eseményeket, ismerje meg a hajót, amely az emberi nagyravágyás és elbizakodottság szinonimája lett!

új hír érkezett, kattintson a megtekintéshez!
  • Edward John Smith, a Titanic kapitánya, 32 évet töltött a White Star Line-nál, 1880-ban lépett be a tásasághoz az SS Celtic negyedik tiszjeként. Első parancsnokságát 1887-ben kapta a Republic hajón. 1904-től a Whitle Star Line legújabb hajóinak a parancsnoka volt első útjukon. Elsőként a Balticon szolgált, amely akkoriban a legnagyobb hajónak számított, ezzel 1904. június 24-én érkeztek New Yorkba. Három évvel később egy másik nagy személyszállító, az Adriatic parancsnokságát is megkapta. Ő volt az Olympic kapitánya is első útján, 1911-ben.

  • Négy étterem várja az utasokat a fedélzeten, két borbély, két könyvtár, valamint egy teljesen felszerelt tornaterem.

    92061107
    Fotó: Universalimagesgroup
  • 15 ezer üveg sör, ezer üveg bor, 850 üveg likőr, nyolcezer szivar – persze ennek nagy részét az előkelő utasok fogyasztják el.

  • A leggazdagabb ember a hajón John Jacob Astor IV. Családja opium- és szőrmekereskedésből, illetve ingatlanügyletekből gazdagodott meg – ez utóbbi miatt New York főbérlőjének is gúnyolják. Százmillió dollárra becsülik vagyonát (ami mai értéken több milliárd).

    77035568 10
    Fotó: Hulton Archive
  • Az első osztályú jegyek a lakosztályokban átlagosan 870 fontba, azaz 4350 dollárba kerültek (ez ma nagyjából 50 ezer dollárnak felel meg), a normál első osztályú jegyekért 30 fontot (ma 1750 dollár), másodosztályon 12 fontot kértek (690 dollár mai áron), harmadosztályon 3 fontot (ma 172 dollár) kellett fizetni.

  • A hajón egy shillingbe kerül a medencehasználat, fürdőruhát is adnak. Férfiak és nők nem használhatják egyszerre a medencét.

    105870781
    Fotó: Universalimagesgroup
  • A kapitány, Edward Smith fizetése havi 105 font (mai értékén nagyjából 2,8 millió forint), míg a legénység legrosszabbul kereső tagjai a szobalányok, akik mindössze havi három font, tíz schillinget kapnak (ez 93 ezer mai forintnak felel meg).

  • 12 shillingbe 6 pennybe (mai áron 36 dollárba) kerül tízszavas táviratot küldeni, minden további szó 9 pennybe kerül. Több mint 250 táviratot küldtek utasok az út alatt.

  • A Titanic nem szállít aranyat, műtárgyakat, vagy egyéb kincseket. A rakomány legértékesebb darabja a Rubaiyat of Omar Khayyam című, közel ezeréves arab verseskötet egyik, drágakövekkel kirakott borítású kópiája, aminek az értékét 405 fontra becsülték (ez mai értéken 29 ezer fontot, vagyis nagyjából 10-11 millió forintot jelent).

  • A pénzben fogadás egyetlen fajtája engedélyezett a hajón: az utasok téteket tehetnek arra, hogy mekkora utat tesz meg a Titanic a következő 24 órában. A nyertes jutalma az összes tét 90 százaléka, 10 százalék a tengerészek jótékonysági alapjának megy.

  • Akkoriban egy olyan luxushajón, mint a Titanic, egy stewardra nyolc-tíz kabin jutott, így név szerint ismerték az utasokat. Főleg az elsőorszályon.

  • Az Uppsalai Egyetem kutatói az évfordulóra jelentették meg 18 hajókatasztrófa tanulmányozása alapján készült cikküket. Ebben azt állítják, hogy a nőknek és gyerekeknek jóval kisebb az esélyük a túlélésre, mint a férfiaknak és a legénységnek. A 18 vizsgált eset 1982 és 2011 között történt, ezekben a katasztrófákban összesen 15 ezer utas járt szerencsétlenül. A Titanic esete a kutatók szerint kivétel.

  • Az A fedélzet majdnem üres dohányzójában négy férfi nyugodtan ül egy asztal körül: Archie Butt, Clarence Moore, Frank Millet és Arthur Ryerson húzódott ide a csónakfedélzet zűrzavara elől. (Egyikük sem élte túl a katasztrófát.)

  • Az egyik legszórakoztatóbb Titanic-összeesküvéselmélet szerint a katasztrófa valójában minden idők legnagyobb biztosítási csalása volt. A trükk az lett volna, hogy a tulajdonosok a korábban egy balesetben megsérült Olympicet süllyesztik el, aztán felveszik a jóval nagyobb értékű Titanic után járó biztosítási összeget – csak aztán a süllyedés kicsit gyorsabban ment, mint előre tervezték, és nem sikerült mindenkit kimenteni. Hogy a White Star társaságnak hol érte volna meg pár millióért cserébe örökre elveszíteni a cég presztízsét, arról nem szól a fáma.

  • A Titanic a Willis Faber and Co. cégnél volt biztosítva, egymillió fontra, ami kicsit kevesebb volt, mint amennyibe a hajó megépítése került. Az összeget a biztosító harminc napon belül kifizette a White Starnak.

Vissza az összes bejegyzéshez