Katalin, Kitti

Megfejtették a rizs DNS-kódját

2002.04.05. 13:56
Két kutatás egyszerre készült el a rizs géntérképével. Az emberiség felének élelmezéséért felelős növénynek több génje van, mint az embernek.
A Science magazin új kiadásáben két kutatócsoport is jelentette, hogy teljesen feltérképezte a rizs genetikai állományát. Az emberiség több mint felének élelmezéséért "felelős" növény génszekvenciájának megismerése ellenállóbb és bővebben termő fajták kikísérletezését teszi lehetővé, de tanulságokkal szolgál a kukorica- és búzanemesítők számára is.

Oryzáék

A kutatások párhuzamosan folytak: a Pekingi Genetikai Intézet és a Washington Egyetem Genomközpontja a kínában honos rizs-alfaj, az indica szekvenálásában működtek együtt, míg a svájci Syngenta a nedvesebb éghajlatokon (például Japánban) vetett japonica alfajt térképezte fel.

A privát kutatóvállalat Syngenta különszerződést kötött a Science-szel a génadatbázis visszatartásáról. A cég a Celerához hasonlóan nem közli eredményeit a nyilvános genetikai adatbázisban a GenBankban sem - ellenben egyéni felhasználási szerződéssel várják a kedves érdeklődő kutatókat.

Az első szekvenált élelmiszernövény

A rizs japán variánsának feltérképezésén jelenleg egy nemzetközi konzorcium, az IRGSP is dolgozik. Az IRGSP lassabb, de pontosabb eredményeket szolgáltató módszereket használ a gén-dekódoláshoz - előrejelzéseik szerint azonban még idén előállnak a megfejtéssel.

A rizs, amely az első teljesen szekvenált élelmiszernövény, az ember negyvenezer génjével szemben mintegy hatvanezer génnel rendelkezik.