Barbara, Borbála

Tüdejükkel hallanak a gyíkok

2002.03.12. 08:14
Néhány állatfajnál a tüdő nem csak a levegővétel céljait szolgálja. Amerikai kutatók lézerrel végzett kísérletekkel bebizonyították, hogy a szalamandrák és a gyíkok a tüdejüket hallószervként is alkalmazzák.
A hallásérzéshez nincs szükség feltétlenül bonyolult hallószervekre. Néhány állatfaj a tüdejét egyfajta dobhártyaként használja. Ezt az eljárást alkalmazza néhány szalamandra- és gyíkfaj, fedezte fel az Ohio egyetemen dolgozó Thomas Hetherington.

A belső fülbe jutnak a hangok

A tüdővel hallás esetén a légzőszerv a belső fülbe vezeti a rezgéseket, így azok hangként észlelhetőek lesznek. Az amerikai biológus a kísérletei során három gyíkfajt illetve négy szalamandra-és gőtefajt vizsgált meg. Ezeknél az állatoknál egytől egyig hiányzik a külső fül és a dobhártya. Valamennyi faj rendelkezik azonban belső füllel, melyek képesek a zörejek feldolgozására.

Hetherington a laboratóriumában különböző frekvenciájú hangoknak tette ki az állatokat, és lézersugárral vizsgálta a mellkas mozgását. A különösen mély frekvenciáknál a kutató a tüdő jelentős vibrációját mutatta ki. Egy tüdő nélkül élő szalamandra azonban nem vette fel a hanghullámok rezgéseit.

A vízzel töltött tüdő nem vezeti a hangot

A második kísérleti körben Hetherington két faj tüdejét olyan sóoldattal töltötte fel, amely oxigénnel volt dúsítva, és lehetővé tette a légzést. Ez alkalommal a vibrációk, melyekkel az állatok különben a hangokra reagáltak, szinte teljesen elmaradtak. A hanghullámok más úton bejuthattak a fülbe, de a tüdők messze a legérzékenyebbek - következtetett a kutató.

Korábbi tanulmányaiban Hetherington már képes volt kimutatni, hogy néhány fül nélküli béka és varangy is a tüdején keresztül fogja fel az akusztikus rezgéseket. A korábbi vizsgálatokkal együtt a mostani eredmények arra utalhatnak, hogy a tüdőn keresztül hallást a kis szárazföldi állatok egész sora alkalmazza.

A szárazföldre lépésnél is jól jött

Ezzel a primitív hallószervvel rendelkezhettek a szárazföldre kimerészkedő első állatok. Ezen kívül néhány ma élő állat, különösen a középfül nélküli fajok számára is jelentőséggel bír - véli a biológus, aki az eredményeit a 'Journal of Comparative Physiology A' folyóiratban ismertette.