Menyhért, Mirjam

Az élet molekuláit keresik magyar csillagászok

2009.04.20. 20:08
Egy nemzetközi kutatócsoport, benne a magyar Apai Dániellel, a földi élethez szükséges egyik alkotómolekula jelenlétét vizsgálta a Napunkhoz hasonló, és hidegebb törpecsillagok körül.

A Spitzer infravörös űrtávcső segítségével Napunkhoz hasonló és annál hidegebb csillagok környezetét vizsgálták meg csillagászok, az élethez szükséges egyik vegyület után kutatva - jelentette a hírek.csillagászat.hu portál. Minden elmélet kiindulópontja, hogy a földi élet kialakulásához egy forró őslevesre volt szükség, amely az élethez nélkülözhetetlen alapanyagokat, prebiotikus vegyületeket tartalmazott. A kutatók most feltették a kérdést, hogy vajon más csillagok körül is megtalálhatóak-e az általunk ismert élethez fontos anyagok.

A kutatást Ilaria Pascucci (Johns Hopkins University) és kollégái, köztük Apai Dániel (Space Telescope Science Institute) végezték. A DNS egyik bázisát, az adenin egyik alkotómolekulájának, a hidrogén-cianidnak jelenlétét próbálták kimutatni. Összesen 44, Napunkhoz hasonló csillag körüli protoplanetáris korongot vizsgáltak meg, valamint 17 hidegebb csillag környezetét. A csillagok mindegyike igen fiatal, 1-3 millió éves volt, ez az az időszak, amikor a bolygók formálódása megindul.

A bolygók úgy jönnek létre, hogy a fiatal csillagok körül egy hatalmas, gázokból és porból álló korong jön létre, melyben bolygócsírák keletkeznek. Ezekből állnak össze később a bolygók, ahogy az anyagot begyűjtik. Maga a korong is tartalmaz már olyan anyagokat, melyekből később az élet kialakulásához szükséges összetevők lehetnek.

A spektroszkópia eredményei szerint a Naphoz hasonló csillagok 30 százalékánál megfigyelhető volt a hidrogén-cianid és acetilén jelenléte, azonban a hidegebb csillagok esetében csak az acetilént sikerült kimutatni. A kutatócsoport szerint ennek az lehet az oka, hogy a Naphoz hasonló típusú csillagok sokkal erősebb ultraibolya-sugárzók, ami viszont szükséges a hidrogén-cianid keletkezéséhez az űrben. Ezek a körülmények azonban nem állnak fenn egy M színképtípusú törpecsillag, vagy egy barna törpe körül.

A NASA képe egy hideg csillag fiatal bolygójáról

A mostani felfedezés kihat a nemrégiben talált, Földhöz hasonló bolygók potenciális életlehetőségére is. Ezek a szuper-Földek olyan, bolygónknál sokszorta nagyobb kőzetbolygók, melyek a csillagukhoz nagyon közeli pályán keringenek. Azt már eddig is tudták a csillagászok, hogy ezek a bolygók nem a lakhatósági zónában keringenek, ahol a víz folyékony állapotban lehet jelen, de a jelenlegi felfedezés révén még kevésbé képzelhető el a felszínükön a földihez hasonló élet.