Tódor

Augusztusban landol a Kíváncsiság

2012.06.12. 10:35

A Curiosity (Kíváncsiság) nevű legújabb Mars-járó a tervek szerint augusztus 6-án landol a vörös bolygón. Egyfajta robotgeológusként az élet lehetséges nyomait kutatja majd az égitesten az amerikai űrkutatási hivatal bejelentése szerint.

A NASA 1970-es években indított és mikrobák gyűjtésére kitalált Viking-missziójával szemben az új szerkezet – hivatalos nevén a Mars Science Laboratory – olyan pontok után kutat majd a bolygón, amelyek egykor alkalmasak lehettek az életre és megőrizték ennek nyomát.

A küldetéssel kapcsolatos legújabb információ, hogy a Curiosity az eredetileg tervezetthez képest a későbbi vizsgálatok helyszínéhez jóval közelebb száll majd le. A NASA közlése szerint a korábban 20x25 kilométeres landolási ellipszis alaposan összezsugorodott, és az új előrejelzések alapján a szonda egy 7x20 kilométeres területen is képes lesz úgy leszállni, hogy ne kerüljön veszélybe. A változás igazi fontossága, hogy a Curiosity hónapokkal hamarabb ér majd oda a vizsgálati helyszínhez, így sok időt spórol a projektnek a későbbi feladatok végrehajtására.

A Curiosity elsődlegesen geológiai expedíció – hangsúlyozta a küldetés egyik vezető tudósa, John Grotzinger, a Kaliforniai Műszaki Egyetem, a Caltech geológusa. Emlékeztetett arra, hogy a marsjáró úti célja a marsi egyenlítőtől közvetlenül délre fekvő Gale-kráter.

Tudósok feltételezése szerint a kráter 3,5-3,8 milliárd évvel ezelőtt jött létre, amikor a Mars, a Föld és a Naprendszer többi bolygója rendszeres meteortámadásoknak volt kitéve. A Gale-kráter legnagyobb érdekessége nem a képződmény 154 kilométeres gödre, hanem az az öt kilométeres törmelékhegy, amely a kráter talajából emelkedik ki. Szakértők úgy vélik, a törmelék a krátert egykor megtöltő üledékből származik. Remények szerint ennek vizsgálatávall a Curiosity segít felfejteni a Mars geológiai történetét.

Korábbi küldetések révén a tudósok feltételezik, hogy a bolygó egykor melegebb és nedvesebb volt a ma hideg és száraz sivatagos égitestnél. A Marson szolgáló felfedező járművek – ma már csak a Spirit – találtak olyan ásványokat, amelyek a Földön csak víz révén képződhetnek. Az emberiség által ismert élet alapfeltételei közé tartozik a folyékony víz, a Curiosity feladata lesz feltárni, hogy más feltételek – az energia- és a szénforrás – nyomai is megvoltak-e a vörös bolygón.

Fotó: NASA

A Curiosity már úton van a Mars felé, a nyolc és fél hónapos utazást 668 földi napnyi munka követi majd. A szonda a tervek szerint augusztus 6-án, közép-európai idő szerint reggel fél 7-kor landol.

A NASA 2003-ban kezdte el tervezni a 2,5 milliárd dolláros összköltségű projektet. A közel egytonnás Curiosity kétszer olyan hosszú és legalább ötször olyan nehéz, mint a korábbi marsautók bármelyike. A marsjáró fedélzetén tíz műszer működik majd, közülük kettő végzi a robotkarok által begyűjtött kőzetminták elemzését.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!