Mária
-6 °C
-2 °C

Ötvenmillió dollárt ér az új űrdíj

2004.10.11. 16:32
Egy Las Vegas-i szállodamogul ötvenmillió dollárt adna annak, aki magántőkéből Föld körüli pályára állít egy öt ember szállítására alkalmas űrjárművet. A milliárdos szerint öt-hat év múlva magánűrállomások keringenek majd a Föld körül. A Bigelow Aerospace 2008-2009 környékén szeretné űrbe juttatni az első lakómodulokat, és 2010-ben az első legénységet.
Nem sokáig pihenhetnek az X-Prize nyertesei, kevéssel a tízmilliós verseny lezárulta után ugyanis egy amerikai milliárdos új díjat hirdetett: az America's Space Prize (Amerika Űrdíja) elnevezésű versenyen egy öt ember szállítására alkalmas járművet kell hatvan napon belül kétszer Föld körüli pályára állítani. A versenyben, elődjéhez hasonlóan, csak magánerőből épített járművek vehetnek részt, és ezúttal csak amerikai székhelyű vállalkozások pályázhatnak, írta a Space.com.

Gyorsabban, magasabbra

Egy ilyen járműnek hatszor gyorsabbnak kell lennie, és négyszer magasabbra kell jutnia, mint az X-Prize-ot megnyerő SpaceShipOne. Ezen túl ki kell bírnia a visszatéréssel járó felmelegedést, és képesnek kell lennie dokkolni is.

A NASA űrrepülői csaknem harmincezer kilométer per órás sebességre gyorsulva állnak Föld körüli pályára, és visszatéréskor 1650 Celsius-fokos hőmérsékletet kell kibírniuk. A szuborbitális repülésekhez kisebb sebesség is elegendő, a SpaceShipOne körülbelül 4200 kilométer per órás sebességre gyorsulva nyerte meg az X-Prize-ot.

A SpaceShipOne október negyedikei repülésén 112,2 kilométer magasságba jutott, de egy orbitális űrjárműnek jóval magasabbra kell jutnia, pláne, ha a Földtől négyszáz kilométerre keringő Nemzetközi Űrállomásra is el akar jutni.

Lakómodulok

És akkor a pénzről még nem is esett szó. John Glenn amerikai szenátor, korábbi asztronauta 1998-as űrrepülő-utazása ötvenmillió dollárjába került a NASA-nak, az első űrturisták, Dennis Tito és Mark Shuttleworth fejenként húszmillió dollárt fizettek az útért. Sir Richard Branson brit milliomos új cége, a Virgin Galactic az elképzelések szerint 190 ezer dollárért kínál majd szuborbitális utakat.

A győztesek ötvenmillió dollárt kapnak, és a jogokat arra, hogy elsőként vihessék az űrbe a Nautilus lakómodulokat, amiket a milliárdos cége, a Bigelow Aerospace fejleszt. A Nautilus Bigelow szerint 2008-ra lesz teljesen kész, és 2010-ben költözhet be az első legénység. Egy Nautilus modul alapterülete körülbelül 330 köbméter, az ISS mostani konfigurációjának lakható területe nagyjából 425 köbméter.

"Nem sok értelme lenne, ha rendelkeznénk egy pályára állni képes járművel, és nem tudnánk vele hová menni" - mondta, hozzátéve, hogy az űrturisták valószínűleg azért nem fognak fizetni, hogy hosszú időt tölthessenek szűk kabinokban.

Finomítandó részletek

A díjjal kapcsolatban még sok részlet vár finomításra, az egyik ilyen magának a pénznek az előteremtése. Bigelow huszonötmilliót ajánlott föl a díjra, és jelenleg olyan partnert keres, aki kifizetné a díj másik felét.

"Pár nappal ezelőttig úgy gondoltuk, hogy megegyeztünk a NASA-val, hogy részt vesznek adíjban" - mondta Bigelow egy szeptember 30-i interjúban, hozzátéve, hogy a tárgyalások függőben vannak.

Bigelow és csapata addig is azzal foglalkozik, hogy kidolgozzák a Space Prize szabályait. "Az űrturizmuson és a szórakozáson, játékokon túl az űrkutatásnak nagyon komoly haszna van a társadalomra és a civilizációra nézve - mondta Bigelow. - Nagy kiváltság ebben részt venni."

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!