Barbara, Borbála

Bolygók képződnek a legfiatalabb csillag körül

2004.02.29. 12:22
A berkeley-i Kaliforniai Egyetem munkatársai felfedezték az eddig ismert legfiatalabb, és kortársai közül legközelebbi csillagot. A 33 fényévnyire található AU Microscopium körül található porkorongon talán a bolygóképződés folyamatát is közvetlenül tanulmányozni lehet majd.
A fiatal M-típusú csillag, az AU Microscopium vagy AU Mic tömege nagyjából a fele a Napénak, de csupán 12 millió éves, szemben a Nap 4,6 milliárd évével. A csillagászok akkor bukkantak a csillagra, amikor olyan porkorongokat kerestek, melyek a szokásosnál erősebb infravörös sugárzást bocsátottak ki.

Az AU Micről tavaly októberben készítettek képeket a hawaii Mauna Keán található 2,2 méteres teleszkóppal. A felvételeken jól látszik a porkorong, ami körülbelül 210 csillagászati egységre nyúlik a csillagtól, azaz nagyjából hétszer távolabbra, mint a Neptun és a Nap távolsága. Egy csillagászati egység megfelel az átlagos Nap-Föld távolságnak, körülbelül 150 millió kilométer.

Jól látni

Fotó: Paul Kalas/UC Berkeley

Az elméletek szerint a Naprendszer bolygói is hasonló porkorongból jöttek létre. A fotók egyébként megerősítik azokat a feltételezéseket, melyek szerint a porkorongokból először a csillag alakul ki, majd a por fokozatosan bolygókká áll össze. A vörös törpe 33 fényévnyire van, elég közel ahhoz, hogy a Hubble űrteleszkóppal vagy a nagyobb földi távcsövekkel meg lehessen állapítani, hogy a porgyűrűből képződnek-e bolygók. A felvételeken egy Jupiter-nagyságú bolygó már látszódhat.

"A csillagok körüli porgyűrűk a bolygóképződés jelei, és ez a legközelebbi csillag, ahol közvetlenül megfigyelhetjük az üstökösökből és az aszteroidákból származó port, amiből a bolygók is létrejöhetnek" - mondta Paul Kalas, a Berkeley csillagásza és a felfedezésről tudósító tanulmány fő szerzője.

"Az AU Mic belső területeiről hiányzó por egy bolygó jelenlétére utal - mondta Michael Liu, a hawaii egyetem munkatársa, aki szintén részt vett munkában. - A bolygó ugyanis félresöpri az útjából a port, és a külső régiókba kényszeríti azt."

A többség ilyen

Mivel a csillagok 85 százaléka M-típusú vörös törpe, az AU Mic megfigyelésével a csillagrendszerek többségének kialakulásáról és fejlődéséről szerezhetnek információkat a kutatók.

Más közeli csillagok, például a 16 fényévnyire lévő Gliese 876 vagy a 10 fényévnyire lévő Epszilon Eridani esetében is vannak indirekt bizonyítékok a bolygóik létezésére. De igen ritka, hogy csillagok körüli por- és törmelékkorongokról közvetlenül felvételek készülnek. Az AU Mic a legközelebbi ilyen, amit a Beta Pictoris húsz évvel ezelőtti felfedezés óta lefotóztak. A Beta Pictoris 65 fényévnyire található, tömege két és félszerese a Napénak. Bár a két csillag az égbolt ellentétes területein helyezkedik el, úgy tűnik, hogy nagyjából egy időben képződtek, mondta Kalas.

A két csillag felfedezésével lehetőség nyílik nagyobb tömegű, mint a Beta Pictoris, és az AU Michez hasonló kisebb tömegű csillagok fejlődésének összehasonlítására, mondta Kalas.

"A nyári és őszi megfigyelési szezonra várunk, hogy visszatérhessünk a teleszkópokhoz, és részletesebben megvizsgálhassuk a korong jellemzőit" - tette hozzá Kalas. A felfedezésről tudósító tanulmány a Science Express weboldalán jelenik meg a héten, és márciusban a nyomtatott lapban. A hawaii teleszkópon kívül Kalas és munkatársai a NASA augusztusban felbocsátott Spitzer űrteleszkópját is használni szeretnék majd későbbi kutatásaikban.