Mária

Szubbasszus jön a fekete lyukakból

2003.09.10. 13:21
Brit csillagászok a Chandra röntgenteleszkóp segítségével felfedezték a világegyetem legmélyebb hangját, mely a Perseus csillaghalmaz központjában lévő fekete lyukból jön. A fekete lyuk által kibocsátott B (vagy aisz) hang emberi fül számára nem hallható, mivel 57 oktávval mélyebb a normál C közelében található hasonló hangnál.
"Korábban már megfigyeltük a fekete lyukak által létrtehozott bámulatos mennyiségű fényt és hőt - mondta a kutatás vezetője, Andrew Fabian, a cambridge-i csillagászati intézet munkatársa. - De most észleltük a hangot is." A hanghullám billiárdszor (milliószor milliárdszor) mélyebb az emberi fül számára hallhatónál, írta a Space.com.

"A perseusi hanghullám jóval több, mint csupán a fekete lyukak újabb érdekes sugárzása - mondta Fabian munkatársa, Steve Allen. - Ezek a hanghullámok megadhatják a választ arra, hogyan fejlődnek a csillaghalmazok."

Hangok mindenhol

A nagyjából 250 millió fényévnyire lévő Perseus klaszter valójában egy ikerhalmaz, melynek két részét egy fekete lyuk tartja össze. A csillagászok egyébként nem lepődtek meg igazán azon, hogy a fekete lyuk erős szubbasszus hangot bocsát ki, ugyanis annak ellenére, hogy a fekete lyukak sűrűségük miatt gyakorlatilag láthatatlanok, környezetükben mégis sokféle sugárzás fellelhető, rádióhullámoktól a látható fényig és a röntgensugárzásig. Ezek az elektromágneses hullámok mind fénysebességgel száguldanak.

A most felfedezett hanghullámok is hasonlóak, azzal a különbséggel, hogy jóval lassabban terjednek. Más kutatások is megerősítették, hogy a fekete lyukak körüli tevékenység - ami csaknem fénysebességre gyorsítja a gázokat - sok hanghullámot hoz létre.

A hangok az univerzumban gyakorlatilag mindenfelé föllelhetők, a naprendszerünkben is kimutathatók a mágneses mezők röntgensugárzásából. Még a Földnek is megvan a maga hangja, állítják a kutatók.

Nem hűl a gáz

A csillagászok korábban már megfigyelték, hogy hatalmas mennyiségű forró gáz található a csillaghalmazok környékén. Az eddigi ismeretek szerint ennek a gáznak idővel le kellene hűlnie, és ennek a folyamatnak újabb csillagok képződésével kellene járnia. A megfigyelések azonban ellentmondanak az elméletnek.

Fabian és Allen szerint a gázok azért nem hűlnek le, mert a most felfedezett hanghullámok melegítik azokat. A hullámok energiája egyébként hatalmas: becslések szerint ekkora energia szabdulna fel százmillió csillag felrobbanásakor. A hang a kutatók szerint 2,5 milliárd éve szól.