Natália

Új bolygót találtak magyar csillagászok

2004.02.25. 14:47
Az eddig ismeretlen bolygó csillagát 1,56 nap alatt kerüli meg, olyan távolságban, amely a Nap és a Föld távolságának mindössze két százaléka. Az új bolygó a csillag előtt áthaladva annak fényességét néhány százalékkal csökkenti. Tömege az előzetes becslések szerint a Jupiter bolygóénak nyolcszorosa.
Az eddig ismeretlen bolygót a Magyar Tudományos Akadémia Konkoly Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézetének kutatócsoportja fedezte föl, Jurcsik Johanna vezetésével. A felfedezés az Országos Tudományos Kutatási Alap támogatásával felújított és automatizált svábhegyi távcsővel történt, mondta el Balázs Lajos, az intézet igazgatója.

Megnézik a mozgását

Jurcsik Johanna elmondta: méréseik közben, véletlenül találtak rá a naprendszerünkön kívüli planétára, amely tőlünk körülbelül hatszázötven fényév távolságra található. A Föld tömegénél mintegy 2500-szor nagyobb bolygó pontosabb megismerésére március 5-én kezdődnek meg a szuperspektroszkópiai vizsgálatok, amelyet a magyar csoport egyik tagja végez majd el, aki az Egyesült Államokban kutat. A mérések a planéta mozgásáról adnak információkat.

A bolygó felfedezése a világ tudományos közéletében minden bizonnyal komoly érdeklődésre számíthat, tette hozzá a kutatócsoport vezetője.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.