Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Kommunikációs zavar okozhatta a Columbia-katasztrófát

2003.04.09. 13:32
A Columbia űrsikló katasztrófáját vizsgáló bizottság arra a megállapításra jutott, hogy az űrrepülő visszaérkezése előtt a sérülés komolyságának megbecsülésére szolgáló számítógépes modell nem megfelelő információkkal dolgozott, és ezért a Boeing és a NASA mérnökeinek elégtelen kommunikációja tehető felelőssé.
A Columbia visszaérkezése előtt elvégzett számítógépes elemzés arra az eredményre jutott, hogy a startnál az üzemanyagtartályról levált szigetelőhab-darab nem okozhatott nagyobb sérülést, ezért az űrrepülő biztonsággal megkísérelheti a leszállást, írta a BBC.

Ezt a modellt azonban korábban nem használták arra, hogy a felszállás során leváló törmelék által okozott sérüléseket megbecsüljék, mondta Sally Ride korábbi űrhajós, a vizsgálóbizottság tagja, aki a Challenger 1986-os balesetének kivizsgálásában is részt vett.

Elégtelen kommunikáció

A február 1-jei katasztrófát követő hetekben a vizsgálat elsősorban a sikló bal szárnyára összpontosított, mely felszálláskor megsérülhetett egy levált szigetelőhab-darabtól.

A küldetés alatt a Boeing mérnökei végeztek komputeres analízist a sérüléssel kapcsolatban, mondta el Ride. Bár a Columbiát eredetileg a Rockwell International építette, de a Boeing 1996-ban megvásárolta a cég űrrepülő-üzletágát.

A szakembereknek több adatra lett volna szükségük, így megkérték a NASA-t, hogy készítsen fényképeket az éppen Föld körüli pályán keringő űrrepülőről. Ennek ellenére ilyen képek nem készültek. Ride ezért a mérnökök és a NASA elégtelen kommunikációját tette felelőssé.

Nincsenek megelégedve

Ride hozzátette, hogy a hivatal bizonyára hamis biztonságérzetbe ringatta magát, hiszen kisebb-nagyobb törmelékdarabok minden űrrepülés során hozzácsapódnak a siklókhoz.

A bizottság elnöke, Harold Gehman elmondta, hogy sem a NASA, sem a vizsgálóbizottság nincs megelégedve a Boeing analízisében használt számítógépes modellel. Gehman szerint az inkább hasonlított egy adatbáziskezelőre, mint számítási modellre. Megjegyezte, hogy az adatok különben is csak kisebb méretű törmelékekre vonatkoztak.

Mint lapunk korábban megírta, a szakértők szerint a sérülés miatt különösen magas hőmérsékletű levegő áramolhatott a Columbia űrrepülő bal szárnyába, és ez okozhatta a katasztrófát. A legvalószínűbb, hogy a futóműakna környékén lehetett a lyuk.