Mária
-6 °C
-2 °C

Discovery: folyik a visszaszámlálás

2005.07.26. 12:52
Az űrsikló legénysége két hete már az ülésekbe kötve várta az űrsikló rajtját, de a kilövést egy hibás üzemanyagjelző miatt bizonytalan ideig elhalasztotta a NASA. A hibát mostanra elhárították, a tankokat feltöltötték, az ajtók zárva, a legénység beszíjazva. A meteorológusok szerint nyolcvan százalék az esély arra, hogy délután fél ötkor elstartol a Discovery.
#alt#
Nogucsi Szoicsi már beöltözött

A NASA webszájtjára kitett órán vidáman morzsolódnak a másodpercek: a tervek szerint kedden, magyar idő szerint pontosan 4 óra 39 perckor útnak indítják a Discoveryt. Ha végre összejön, ez lesz az első űrsikló, amely a Columbia 2003-as katasztrófája óta elhagyja a Földet. A kilövést a helyszínen, a floridai Kennedy űrközpontban készül megtekinteni maga a First Lady, Laura Bush, és az elnök öccse, a floridai kormányzó Jeb Bush.

A NASA mérnökeinek külső szakértők bevonásával a hét végére sikerült kijavítaniuk azt a hibát, amely a július 13-ára tervezett kilövés elhalasztásához vezetett. Akkor a négy üzemanyagszenzor egyike mondott csütörtököt, és mivel az űrhivatal attól tartott, hogy az észrevétlenül kiürülő tank miatt felrobbanhat a Discovery hajtóműve, két és fél órával a kilövés előtt leterelte a gépről a legénységet, és bizonytalan ideig elhalasztotta a rajtot. Mint kiderült, a hibát elektromágneses interferencia vagy földelési hiányosságok okozták. A Discoveryt részben újradrótozták, és a szenzorok most rendben működnek.

Nulláról huszonhétezerre nyolc perc alatt

Kettős időszámítás
A visszaszámlálás egyszerre két digitális órán folyik. Az egyik a pórnépnek szolgál, hogy mi is értsük: valós időben mutatja a kitűzött időpontig hátralévő perceket, és ha csúszik a kilövés időpontja, egyszerűen átállítják. A másik, a Kennedy űrközpontban használt hivatalos időmérő negyvenhárom órával a start előtt lép működésbe, és körülbelül úgy mérik vele az időt, mint egy kosármeccsen. Ennek az órának két állása van: vagy jár (counting) vagy áll (holding). A visszaszámlálás alatt elvégzett műveletek között tehát van, ami alatt ketyeg az óra - ilyen például a tankolás, ami hat órával a kilövés előtt kezdődik (T-6 hours and counting), és körülbelül három óráig tart. Más, előre eltervezett, de pontosan nem kiszámítható időtartamú akciók alatt az óra áll - a kilövés előtt huszonhét órával például elzavarják a kilövőállásról a személyzet azon tagjait, akiknek nincs ott semmi keresnivalójuk (T-27 hours and holding). A legutolsó beépített szünetre kilenc perccel a felszállás előtt (T-9 minutes and holding) kerül sor. Ekkor a kilövésért felelős igazgató, a küldetés irányítója és a tesztelést vezető mérnök bekérik saját csoportjaik véleményét, hogy annak alapján eldöntsék, elindítják vagy a Földön hagyják az űrsiklót (go - no go).
Kevesebb mint négy órával a rajt előtt a legénység tagjai, köztük Eileen Collins parancsnok és James Kelly pilóta szkafanderbe öltözve várják a startot. A kilövés után az űrsikló nyolc perc alatt 27 000 kilométeres óránkénti sebességre gyorsul majd, ami azt jelenti, hogy a jármű minden egyes percben több mint 3000 km/h-val gyorsabban halad, mint a megelőző percben. A hétfős legénység tizenkét napot tölt az űrben, és összekapcsolódik a nemzetközi űrállomással, az ISS-szel, ahol április óta várja a Discoveryt az ott tartózkodó két űrhajós, az orosz Szergej Krikaljov és az amerikai John Phillip. A küldetés elsődleges célja a biztonsági eljárások tesztelése, és a legénység tagjai többször is elhagyják majd az űrsiklót, hogy elvégezzenek bizonyos külső javításokat.

A Discovery kilövését azért is előzik meg különleges előkészületek, mert az amerikai űrhivatal az elmúlt húsz évben hat űrsiklója közül kettőt is elveszített. A Challenger 1986-ban, a Columbia 2003-ban robbant fel, és mindkét gép hét-hétfős legénysége életét vesztette. Egy újabb katasztrófa elkerülése érdekében a NASA az elmúlt két évben legalább ötven ponton módosított a Discoveryn, és újratervezte a külső üzemanyagtartályt is. Bár egy független bizottság azt találta, hogy az űrsikló egyes kritikus hiányosságait - így a hőpajzsról leváló elemek által okozott esetleges kárt - nem sikerült orvosolni, a NASA a kilövés mellett döntött; igaz, a startot biztonsági okok miatt már májusban és később júliusban is el kellett halasztani.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!