Miklós
-7 °C
2 °C

Vasfűrésszel javítják a Discoveryt

2005.08.02. 12:10
Kapcsolódó cikkek (1)
A NASA két és fél évet és egymilliárd dollárt áldozott arra, hogy biztonságossá tegye a huszonegy éves űrsiklót. Most filléres célszerszámmal próbálja elhárítani a hibát, ami rossz esetben az űrsikló felrobbanásához vezethet.

Rendkívüli űrsétát tesz kedden a Discovery legénységének egyik tagja, Steve Robinson, hogy megpróbálja eltávolítani az űrsikló hőpajzselemei közül kitüremkedő réskitöltő anyagot. A NASA attól tart, hogy a két helyen kiálló kerámiaszövet-darab aerodinamikai szempontból veszélyes lehet, mert leszálláskor túl sok hőt generálhat, és a hangsebesség 22-szeresével a légkörben száguldó Discovery felrobbanhat.

#alt#
A Discovery hővédő elemei az űrből. Keresse meg a hibát! Forrás: NASA

Rés a pajzson

Az űrsikló hővédő pajzsának csempedarabjai közötti rést különleges, kerámiaszálas anyaggal töltötték ki. A felszállás után készült képeket elemző NASA-mérnökök felfedezték, hogy a Discovery hasán két helyen is kitüremkedett a fúga, úgy 2,5 centiméterre áll ki a hajótörzsből. Az űrséta-specialista Robinson először megpróbálja majd finoman kirángatni a két töltőanyag-darabot, és ha nem jár sikerrel, rámegy a technikára egy vasfűrésszel. Az asztronautát a nemzetközi űrállomás, az ISS húszméteres robotkarja tartja majd az űrben a kockázatos akció alatt. Ez lesz az első alkalom, hogy űrhajós egy Föld körüli pályán keringő űrsikló hasa alá merészkedik, és megpróbálja megbütykölni a hővédő pajzsot.

A program áll, a gép az űrben

#alt#
Fűrészszimuláció a NASA-központban

A Discovery hatodik napját tölti az űrben, és a legénység már túlvan két sétán: Steve Robinson és japán társa, Nogucsi Szoicsi múlt szombaton hat és fél órán át vizsgálták a gép törzsét esetleges meghibásodások után kutatva, hétfőn pedig kicserélték a nemzetközi űrállomás elromlott giroszkópját, amely arra hivatott, hogy az energiaigényes hajtóművek beindítása nélkül pontos pályán tartsa az ISS-t.

A Discoveryre az elmúlt két és fél évben csaknem egymilliárd dollárt költött a NASA, mégsem sikerült elkerülnie azokat a hibákat, amelyek 2003-ban a Columbia űrsikló tragédiájához vezettek. A múlt keddi felszállás után jókora szigetelőanyag-darabok hullottak le a Discovery üzemanyagtartályáról, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem csapódtak az űrsikló törzsének. A NASA a felvételek elemzése után úgy döntött, leállítja az űrsiklóprogramot, és arra koncentrál, hogy épségben visszahozza a hányattatott sorsú Discoveryt a floridai Kennedy űrközpontba.

Houston, we've got some problems

Ahhoz képest, hogy mennyi időt és pénzt áldozott az amerikai űrhivatal a Discovery formába hozatalára, viszonylag gyakran folyamodik érdekes megoldásokhoz. A július 13-ra tervezett kilövést egy meghibásodott üzemanyag-érzékelő miatt kellett elhalasztani - a hiba okát a mérnökök csak találgatni tudták, végül megegyeztek abban, hogy valószínűleg földelési hiba vagy elektromágneses interferencia okozta a malőrt.

Az űrsikló már a kilövőálláson várakozott, amikor egy műanyag védőelem lepottyant róla, és felsértett két hővédő elemet. Mint kiderült, a leszálláskor eltávolítandó védőműanyagot szigetelőszalaggal erősítették a pilótafülkére, és az incidenst az okozta, hogy a ragasztószalag egyszerűen elengedett.

A napokban került nyilvánosságra az is, hogy a létfontosságú szigetelőréteget a NASA kézimunkával hordja fel a gép törzsére, és ha a munkások nem koncentrálnak eléggé, a felületi egyenetlenségek és a rétegben maradt légbuborékok balesethez vezethetnek.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.