További Űrkutatás cikkek
Steve Robinson szerdai sikeres, történelmi jelentőségűnek nevezett űrsétája után pihenőnapot adott a NASA a Discovery legénységének. Az űrhajósok ezúttal George Strait texasi szoftpop-kovbojénekes Amarillo by Morning című slágergyanús dalára keltek, csütörtökön interjúkat adnak és csendben megemlékeznek a Columbiáról, amelynek legénysége 2003. február 1-én szenvedett végzetes balesetet éppen Texas fölött.
Meanwhile, back at the ranch...
Steve Robinson a sisakjában tükröződő Nogucsi Szoicsi felvételén
Forrás: NASA
Az idilli hangulat csak látszólagos, hiszen eközben az űrhivatal mérnökei éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy kiderítsék: milyen veszéllyel járhat a leszálláskor egy az űrsikló parancsnoki ablaka előtt felgyűrődött hőtakaró elem.
A NASA szerint még az is elképzelhető, hogy az elem megjavításához vagy eltávolításához újabb, előre nem tervezett űrsétára lesz szükség, hiszen a deformálódott hőtakaró által keltett turbulencia hatására túlhevülhet a Discovery, és ez a Columbiáéhoz hasonló katasztrófához vezethet. A hőtakaró meghibásodásának következményeit csak találgatni lehet, mert a NASA-nak nincs olyan szélcsatornája, amelyben szimulálni lehetne a Földre visszatérő Disovery sebességét. (Landolás előtt az űrhajó a hangsebesség huszonkétszeresével hasít a bolygó légkörében.)
A parancsnok nyugodt
A gyűrött takaró már a harmadik komolynak tűnő meghibásodás, amelyet a NASA felfedezett a huszonegy éves, az elmúlt két és fél év alatt egymilliárd dollárból helyrepofozott űrsiklón. Felszállás közben az üzemanyagtartályról esett le egy nagyobb darab szigetelőhab - ez a sérülés az űrben javíthatatlan. Később a légi felvételek azt mutatták, hogy a Discovery hasát borító hőpajzsdarabok közül türemkedett ki két helyen a réskitöltő porcelánszálas fuga. Az utóbbi két darabot heroikus űrséta keretében távolította el Steve Robinson szerdán - szerencsére a darabokat kézzel sikerült eltávolítania, és nem kellett a végső fegyverhez, a szigetelőszalagból és madzagból tákolt vészvasfűrészhez folyamodnia.
Egy az űrhivatal által kijelölt, volt űrhajósokból álló független bizottság egyébként már a felszállás előtt figyelmeztett rá, hogy a Discoveryn végrehajtott rengeteg változtatás ellenére nem sikerült kijavítani azokat a hibákat, amelyek a Columbia tragédiájához vezettek. Az űrsikló legénysége azonban bizakodó: a veterán parancsnok, Eileen Collins at AP-nek azt nyilatkozta: "Nem vennék részt ezen a repülésen, ha nem gondolnám róla, hogy biztonságos."
Menetrend szerint a Discovery hétfőn landol a floridai Kennedy űrközpontban.
Szép hagyománnyá nemesült, hogy a NASA minden reggel
meglepetés-nótával ébreszti álmából az űrsikló legényégét. Íme az
eddigi ébresztők mp3-ban, egyenesen a NASA-tól:
3. nap: What a Wonderful World (Louis Armstrong)
4. nap: Vertigo (U2)
5. nap: Szanpó (japán gyermekkórus)
6. nap: I'm Going Up (Claire Lynch)
7. nap: Walk of Life (Dire Straits)
8. nap: Big Rock Candy Mountain (Harry McClintock)
9. nap: Where my Heart Will Take Me (Start Trek filmzene)
10. nap Amarillo by Morning (George Strait)