Árpád

Don Quijote nekimegy az aszteroidának

2005.09.27. 12:45
Európai űrkutatók megpróbálnak eltéríteni egy földközeli aszteroidát, és megfigyelik a pályamódosítás hatásait, hátha az emberiségnek egyszer szüksége lesz ilyesmire.

Tavaly decemberben tudósok felfedeztek egy négyszáz méteres aszteroidát, és igencsak elkezdtek aggódni, mivel az első becsléseik alapján azt hitték, hogy a 2004 MN4 jelű sziklatömb 2029-ben valószínűleg pont telibe találja a Földet. Szerencsére az adatok pontosítása után teljesen kizárták az esélyét annak, hogy az aszteroida porrá zúzza bolygónkat, a szakértők azonban nem nyugodtak meg teljesen, hiszen a jövőben is felfedezhetnek becsapódásra készülő aszteroidákat, és elkezdték kidolgozni az eltérítőakció részleteit.

Kész a lovag útiterve

Az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) most megnevezte azt a két űrobjektumot, amelyen néhány éven belül gyakorlatozni fog. A Don Quijote űrküldetés aktuális forgatókönyve szerint a Földtől nagyon távol keringő 2002 AT4 vagy a 1989 ML nevű aszteroida lehet a célpont, ahová két űrhajó érkezik majd. Először a kizárólag megfigyelésre használt Sancho érkezik meg a helyszínre, majd pedig az aszteroidát megtámadó Hidalgo. Sancho az akció után hónapokig követi majd az űrobjektumot, hogy nagyon sok adatot tudjon begyűjteni.

Elsősorban azért indították el a Don Quijote projektet, mert a tudósok szerint az eltérítést érdemes lenne kipróbálni egy ártalmatlan aszteroidán, mielőtt éles bevetésre kerül sor. Szakértők szerint az akciónak semmiképpen sem lehet olyan eredménye, hogy az eltérített aszteroida veszélyessé válik, ugyanis olyan kis mértékben tudják módosítani a pályáját, hogy az a Földről egyáltalán nem lesz észlelhető.

Elkezdődhet a munka

Most lezárult a Don Quijote űrmisszió belső előkészítési fázisa, és 2006 elején két csapat elkezdheti kidolgozni az űrhajók terveit. Az ESA egy évvel később választja ki a megvalósítandó terveket, és valamikor 2007-ben döntik el, hogy a két aszteroida közül melyik lesz a Sancho és a Hidalgo célpontja.

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!