Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Európai válasz az űrturizmusra

2007.06.15. 10:30
Ötvenmillió forintért öt percet kínál az EADS a világűrben, ami valamivel kevesebb és több, mint a Virgin Galactic ajánlata, viszont biztonságosabb utazást ígérnek a fejlesztők. Egy biztos: végre megindult a polgári űrverseny.

Az EADS nevű repülőgépgyártó konzorcium bejelentette, hogy rövidesen civileknek is készít űrhajót, ami 100 kilométeres magasságba szállítja majd a fizetős vendégeket. A gép hagyományos repülőtérről száll majd föl, hogy a röppálya csúcsán három-öt percen keresztül élvezhessék az utasok a súlytalanságot. A jegyek várhatóan 200 ezer euróba (ötvenmillió forintba) kerülnek majd, az első utazásra 2012-ben kerülhet sor. "Úgy gondoljuk, az emberek vágynak az űrbe, mi pedig megadjuk nekik ezt a lehetőséget", mondta a BBC-nek Francois Auque, a társaság egyik vezetője.

Van tapasztalatuk

Az EADS Astrium nevű részlege foglalkozik a projekttel, ami "a legnagyobb űrügynökség Európában, úgyhogy megvan a kellő tapasztalat ahhoz, hogy biztonságos, kényelmes és aránylag olcsó utazást kapjanak az ügyfelek", mondta Auque.

Az Astrium készíti az Ariane rakétákat is, ezek viszik fel a Föld körül keringő civil műholdak többségét, a most bemutatott projectnek viszont nincs sok köze a hagyományos rakétatechnikához. A Párizsban ismertetett részletek alapján az űrturisták majdani szállítóeszköze inkább egy hagyományos repülőre emlékeztet, persze a mérnökök forradalminak nevezik megoldásaikat.

Az űrrepülő hagyományos hajtóművekkel száll majd fel, ezek juttatják el 12 kilométeres magasságba. Itt kapcsolnak be a rakéták, amik 80 másodperc alatt 60 kilométerig viszik fel a járművet, szóval komoly gyorsulásra érdemes számítani. A lendület az EADS szerint még jó ideig kitart, így az űrrepülő meghajtás nélkül is eléri majd a 100 kilométeres magasságot, ami sokak szerint már bőven a világűr. A visszatéréskor egy automatika segíti majd a pilótát, hogy a 12 kilométeres magasság után újra bekapcsolhassák a hajtóműveket, és a gép hagyományos társaihoz hasonlóan leszállhasson egy reptéren. A teljes utazás másfél órán keresztül tart majd.

Kevesebb, de több

Az űrrepülőn négy személynek lesz majd hely, akik a csúcsmagasság elérése után szabadon lebeghetnek a fülkében, a zuhanás megkezdéséig. A súlytalanság mellett a látvány is egyedülálló lesz, az óriási ablakoknak hála olyan nézőpontból láthatják majd a Földet az utasok, ahonnan korábban csak a hivatásos űrhajósok.

Az Astrium gépe csak távolról emlékeztet a Virgin Galactic űrrepülőjére, a felkínált utazás viszont lényegében ugyanaz. Richard Branson következő nagy dobása 2009-ben kezdi meg az üzemelést, várhatóan két éven belül feljuthat az első polgári űrrepülővel szállított fizető vendég az űrbe. A versenyeket is nyert SpaceShipOne alapjaira épített SpaceShipTwo nem egyedül jut majd fel, a kezdőmagasság elérésében egy hordozórepülő lesz a segítségére. Az Astrium szerint ők azért döntöttek az egygépes megoldás mellett, mert az gazdaságosabb, és biztonságosabb, ugyanakkor a Virgin Galactic hat percet kínál az űrben, ráadásul nem 200 ezer euróért, hanem ugyanennyi dollárért, ami valamivel kedvezőbb ár.

Az EADS a gép kifejlesztésére egymilliárd eurót szán, a munkát 2008-ban akarják elkezdeni, 2012-ben pedig megkezdenék a menetrendszerű utazásokat.