Barbara, Borbála

Megint megtalálták az első exobolygót

2005.05.03. 09:35
Kapcsolódó cikkek (1)
Európai és amerikai kutatók bebizonyították, hogy a 2004 szeptemberében látott égitest valójában egy bolygó. Ennek értelmében az Eso csillagászai az elsők, akiknek sikerült lefényképezniük egy exobolygót.
Európai és amerikai tudósok saját bevallásuk szerint lefotóztak egy exobolygót - írta meg a BBC. Ez az első Naprendszeren kívüli bolygó, amit sikerült megörökíteni. A European Southern Observatory csoport bizonyítottnak látja, hogy az égitest egy nap körül kering.

Közvetett észlelés

A 2M1207b elnevezésű bolygó ötször akkora, mint a Jupiter, és kétszer akkora pályán mozog, mint a Neptunusz a Naphoz képest. A bolygó és napja a Földtől 200 fényév távolságra található, a Hydra déli konstellációjában.

A felfedezés jelentőségét mutatja az óriási verseny, ami a kutatók között folyik az első közvetlen észlelésért. Bár az exobolygók létezéséről eddig is lehetett tudni, a csillagászok kénytelenek voltak közvetett bizonyítékok alapján keresgélni. A 130 ismert exobolygó mindegyike olyan messze van, hogy csak indirekt eljárással lehetett megtalálni őket – ennek megfelelően a csillagászok hosszasan elemezték a napok jellemzőit. Bizonyító erejű például a bolygó tömegvonzásának csillagra gyakorolt hatása, vagy az, amikor a csillag előtt elhaladó bolygó elhalványítja annak fényét.

Meglátták

Most azonban sikerült egy távoli bolgyóról visszaverődő fényt befogni, egyszerűbben szólva: látszott az égitest. Ezeknek az információknak a birtokában meg lehet határozni a 2M1207b jellemzőit, például az atmoszféráját.

Ugyanakkor nem ez az első ilyen bejelentés. Március végén közölték, hogy a NASA Spitzer űrteleszkópjával dolgozó kutatócsoport két bolygó infravörös fényét szűrte ki egy csillag fényéből. Mindkét égitest - földi típusú élet számára alkalmatlan - forró, Jupiterhez hasonló gázbolygó.

Később, de előbb

A mostani bejelentés tehát elkésett, a felfedezés azonban nem. A European Southern Observatory 2004 szeptemberében látta először a 2M1207b-t, akkor azonban még nem volt bizonyított, hogy a bolygó a csillag gravitációs mezejébe tartozik-e, vagy esetleg elnézték a távolságot és egy szokatlan galaxist vagy egy hideg csillagot találtak.

Újabb képeket készítettek, és a chilei Very Large Telescope optikáinak köszönhetően most már biztossá vált, hogy a 2M1207b és a 2M1207A elnevezésű csillag együtt mozognak. „Ez tényleg bolygó – az első bolygó, amit megörökítettek a Naprendszeren kívül” – mondta lelkesen Gael Chauvin, az Eso csillagásza.

Benjamin Zuckerman, a Kaliforniai Egyetem professzora szerint a mostani eredmények igazolták a 2004-es feltételezéseket. A két objektum – az óriásbolygó és a törpecsillag – együtt mozog. Egy éven keresztül figyelték őket, hogy bizonyítékokat szerezzenek

Grállovagok

Anne-Marie Lagrange, a csapat francia tagja még messzebb néz a jövőbe: ez az első lépés a modern asztrofizika Szent Grálja felé, mondta, utalván arra, hogy közelebb kerülhetünk az óriások kémiai összetételének és fizikai struktúrájának a megismeréséhez.

Mindennek ellenére egyes tudósok továbbra is megkérdőjelezik a 2M1207b bolygóságát. Lynne Hillenbrand, a California Institute of Technology csillagászprofesszora szerint az a bolygó egyik definíciónak ugyan megfelel a 2M1207b, de vita van arról, hogy melyik a tökéletes leírás.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.