Mária

A Föld öregebb, mint gondolták

2003.06.06. 12:09
A Föld a Naprendszer születésének szakaszában az eddig véltnél hamarabb alakult ki, hozták nyilvánosságra kutatásaik eredményeit amerikai tudósok. A Science című tudományos folyóirat pénteki számában megjelent írásában Stein B. Jacobsen, a kutatócsoport egyik tagja azt írta, hogy a Föld - akárcsak a Naprendszer másik három belső bolygója - a Nap születése után tízmillió évvel lényegében már kialakult.
Miután úgy 4,5 milliárd évvel ezelőtt a Nap belsejében beindultak a nukleáris reakciók - és így az égitest hőt és fényt bocsátott ki magából -, mindössze tízezer évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy meginduljon a négy bolygó születési folyamata. A Napot ekkor roppant kiterjedésű forró gáz- és porkorong vette körül, amely sűrűsödni kezdett. A későbbiekben a mind sűrűbb anyagban megindult a csomósodási folyamat, végül a szilárd égitestek kialakulása.

Tízmillió évvel fiatalabb a Napnál

Ez a szakasz a legújabb vizsgálatok szerint a Nap születése után nagyjából tízmillió évvel lezárult, lényegében a belső bolygók ekkora már betagozódtak a Nap köré, azaz a központi csillagunkhoz legközelebb a Merkúr, majd kifelé haladva a Vénusz, a Föld és a Mars foglalta el Nap körüli pályáját.

Ekkoriban Földünk mérete a mostaninak 64 százaléka volt. A gyarapodást körülbelül húszmillió évvel később az okozta, hogy bolygónk összeütközött egy Mars méretű égitesttel. A kozmikus karambol nyomán a Föld darabokra szakadt áldozatának anyaga egyrészt megnövelte bolygónkat, másrészt, következtetnek a kutatók, egy jelentős része Föld körüli pályára került, és az anyagrészek összeállásával fejlődött ki a Hold.

Negyvenmillió évvel öregebb, mint gondolták

A földkéreg izotópos vizsgálata alapján a tudósok eddig úgy vélték, hogy a Föld a Nap születése után ötvenmillió évvel jöhetett létre. Most azonban a Földre hullott meteoritokon végeztek el izotópos vizsgálatokat, és ezek arra mutatnak, hogy a Föld negyvenmillió évvel öregebb, mint azt eddig gondoltuk.