Miklós

Meginghat az ősrobbanás-elmélet

2004.01.09. 15:31
Az univerzum kialakulásának elfogadott elméleteit kérdőjelezheti meg az a felfedezés, melyet egy ausztrál vezetésű csillagászcsoport tett a közelmúltban.
Az óriási, háromszázmillió fényév hosszú galaxisláncot felfedező csillagászok korábban nem kaptak kutatóidőt egy amerikai teleszkópon, ugyanis az általuk tervezett megfigyeléseket az ottani csillagászok kivitelezhetetlennek tartották. Az ausztrál nemzeti egyetem csillagászati és asztrofizikai kutatóintézetének munkatársai így chilei és új-dél-walesi teleszkópokat használtak. (A kutatók egyébként azóta ismertették felfedezésüket az Amerikai Csillagászati Szövetségben is.)

Újra kell gondolni

A galaxislánc körülbelül 10,8 milliárd fényévnyire található, ami azt jelenti, hogy 10,8 milliárd éve volt a most látott állapotában. Ekkor az univerzum körülbelül hárommilliárd éves lehetett, így a felfedezés értékes adatokkal szolgálhat a világegyetem kialakulásával kapcsolatban.

A kutatócsoport vezetője, Paul Francis, az ausztrál nemzeti egyetem csillagásza szerint a jelenlegi tudományos elméletekkel nem lehet megmagyarázni, hogy 10,8 milliárd éve hogyan jöhettek létre ilyen hatalmas csillagformációk. "Ennek a galaxisláncnak a létezése arra fogja késztetni a világ asztrofizikusait, hogy újragondolják a világegyetem kialakulásáról vallott elméleteiket" - írja Francis a weblapján megjelentetett közleményében.

Sötét anyag

Francis elmondta: számítógépes szimulációkkal nem tudták reprodukálni ilyen méretű galaxisláncok keletkezését. "Egyszerűen nem telt el elég idő az ősrobbanás óta, hogy ilyen óriási méretű struktúrák létrejöhessenek" - mondta.

"Eddig 37 galaxist és egy kvazárt fedeztünk fel, de valószínűleg több ezer galaxist tartalmazhat - írta Francis közleményében. - Csak a néhány legfényesebb galaxist látjuk, ez valószínűleg kevesebb, mint egy százaléka annak, ami valójában ott van. Ennek nagy része láthatatlan sötét anyag lehet, sőt az is elképzelhető, hogy ez a sötét anyag nem is olyan módon szerveződik, mint az általunk látható galaxisok."

A csillagászok szerint a következő feladat egy tízszeres felbontású térkép elkészítése.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.