Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Csótányok tesztelik a felfújhatós űrhotelt

2006.07.13. 11:10
A Nemzetközi Űrállomáson kevés a hely, nagy a rendetlenség, és ha valaki el akar rá jutni, húszmillió dollárt kell fizetnie. Robert Bigelow-nak, a diszkonthotelekből meggazdagodott mágnásnak köszönhetően ugyanez tíz év múlva kijöhet már ötmillióból is. A Genesis felfújható magánűrhotel méretarányos makettjét szerdán indítja útnak az orosz űrhivatal.

Alvásra, tanulásra, kísérletezésre és szórakozásra szánja Genesis nevű magánűrállomását Robert Bigelow amerikai hotelmágnás. A felfújható űrhotel - készítői szerint inkább "ember által használt építmény" - egyharmad arányban kicsinyített mintaverzióját, a Genesis I-t szerdán lőtte fel az orosz szövetségi űrhivatal, a Roszkoszmosz. A járművet egy Dnyeper típusú ballisztikus rakéta repítette az űrbe a szibériai Dombarovszkij légibázisról.

A 62 éves Bigelow, aki a Budget Suites of America nevű diszkonthotel-láncból szerezte vagyonát, eddig 75 millió dollárt költött a Genesisre, amely összesen félmilliárd dollárba kerül majd. A milliárdos azt tervezi, hogy 2015-re az űrben kering a magánűrállomás. Az egyes utak pontos áráról egyelőre nem tudni, de Bigelow azt ígéri, hogy mindenképpen olcsóbbak lesznek majd húszmillió dollárnál - most ennyibe kerül egy út, ha valaki belülről is megnézné az egyetlen lakható űrjárművet, a Nemzetközi Űrállomást. Vannak szakértők, akik szerint egy Genesis-utat már 5-10 millió dollárból is ki lehet majd hozni.

A másfél tonnás, a kilövéskor csak 4,3 méter hosszú és 1,2 méter széles Genesis I az ISS-től eltérően nem merev testű, hanem felfújható; a járművet kevlárrétegek teszik ellenállóvá. A tervek az amerikai űrhivataltól származnak: a NASA a kilencvenes évek elején kísérletezett felfújható űrállomással, de végül túl költségesnek nyilvánította a TransHab-et A Genesis I humán utast egyelőre nem visz magával, de felültetnek rá néhány tucat csótány, hogy megfigyeljék, legalább a bogarak túlélik-e az űrutazást.

Az űrhotel egyedülálló kezdeményezés: a többi űrutazással foglalkozó magáncég, így a Virgin Galactic és a Blue Origin tervezett járművei eljutnának ugyan a világűr legszéléig, de nem állnának Föld körüli pályára.

Utaztassa meg fogkeféjét!

A Földtől 550 kilométeres távolságba érve a Genesis I eredeti méretének kétszeresére fúvódik fel, és öt évig úgy is marad, hogy a mérnökök meggyőződhessenek tartósságáról.

Bigelow cége, a Bigelow Aerospace a projekt 2015-ös indulásáig több makettet is az űrbe bocsát majd az oroszok segítségével, 2012-ben már egy életnagyságú, 330 légköbméteres Genesis is elhagyja a Földet. Az űrállomást moduláris rendszerben tervezték, így az egyes elemek összekapcsolódhatnak egymással.

Ha minden jól megy, alig tíz év múlva indulhatnak az űrturisták a Genesisre, bár azt még nem tudni, mivel. Bigelow 50 millió dollár díjazású versenyt hirdetett annak, aki megoldja a problémát. A pénzt az kapja, aki olyan járművet tervez, ami nemcsak képes az űrbe jutni, de dokkolni is tud az odafönt keringő Genesisszel.

Az első fizetős turnus érkezéséig Bigelow kiegészítő űrszolgáltatásokkal igyekszik tőkét gyűjteni. Az ősszel útnak induló Genesis II-vel 295 dollárért bárki az űrbe küldhet magáról egy fényképet vagy tetszés szerinti öt tárgyat. És akkor elmondhatja, hogy ő nem járt ugyan az űrben, de a fogkeféje igen.