Vilma

Nincs víz a Holdon

2003.11.13. 15:59
A Hold folyamatosan árnyékos területeinek radarfelvételei alapján hiányzik az ott sejtett tekintélyes jégtartalék. Bruce Campbell, a Smithsonian intézet csillagásza és kollégái a Puerto Rico-i Arecibo rádióteleszkópot használták a megfigyelésekhez, az eredményeiket pedig a Nature szaklapban közölték.
A mérések kimondottan a Hold árnyékos sarki területeire irányultak. A kutatók az eddig még nem alkalmazott 70 centiméteres hullámhosszú radarfrekvenciát választották a vizsgálatokhoz. Ez a sugárzás több méteres mélységben képes a porba hatolni, a vastag jégrétegekről azonban erősen visszaverődik.

A kutatók azonban nem érzékeltek éles visszaverődést a Hold sarkvidéki területeiről. Ez annyit jelenthet, hogy a jég itt sziklába zárt vastag táblák helyett legfeljebb apró törmelék formájában van jelen.

Elvész a porban

A kutatók hangsúlyozzák, hogy az eredményeik nem zárják ki teljesen a jövőbeli holdmissziók számára értékes jég jelenlétét, viszont annak mennyisége a vártnál jóval kisebb lehet.

Más kutatók arra utalnak, hogy erre már korábban számítani lehetett, hiszen a Lunar Prospector szonda 1998-99-es adatai azt mutatták, hogy az igen kevés jég a holdbeli por térfogatának nem egészen 2 százalékát teszi ki.

Hajtóanyagként sem kutya

A sötét sarki kráterekben a jég 'felfedezése' annak idején szenzációt keltett, és ha ez egyszer még beigazolódik, a Hold előkelőbb szerepet kaphat az űrkutatásban.

A tudósok szerint a Holdon kitermelt vízjégből a kolónia számára ivóvizet és rakétahajtóanyagot egyaránt készíthetnének. A jég holdbeli jelenlétére utaló bizonyítékokat mindig támadták a szkeptikusok, hiába készültek ilyen felvételek a Földről vagy Hold körüli pályán álló szondákról, emlékeztet a BBC.

Tömböket kerestek

1996-ben például a Clementine szonda eredményei arra utaltak, hogy jég található a Hold déli pólusánál. Egy 1997-es, a Science szaklapban közölt tanulmány szerint azonban az Arecibo teleszkóppal végzett vizsgálatok nem igazolták a sarki jég létezését.

Akkoriban a kutatók úgy vélték, hogy az Arecibo radarja csak a hatalmas tömbök és táblák észlelésére képes. A visszaverődő jel hiánya azonban nem zárja ki, hogy a talajban elkeveredve apró jégkristályok volnának.

A hidrogént látták

1998-ban újabb fordulatott vett a holdbeli jég utáni kutatás. A Lunar Prospector szonda neutron spektrométere jelentős hidrogénkészleteket jelzett a Hold északi és déli sarkvidékén.

Az adatokat úgy értékelték, mint a fagyott vízre utaló nyomokat, hiszen a vízmolekulák hidrogénje lehet a legvalószínűbb magyarázat az elem felsűrűsödésére a sarkoknál.

Most nincs fent szonda

A Clementine szonda 1996-ban két hónapon át vizsgálta a Holdat, a Lunar Prospectort pedig 1999-ben megsemmisítették, a szonda az égitestre zuhant. Ez azt is jelenti, hogy az ESA által fellőtt Smart 1 szonda 2004-es megérkezéséig a holdbéli jég után csak földi radarokkal tudnak kutatni.

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.