Vilma
-7 °C
4 °C

Haldoklik a Spirit marsjáró

2006.03.20. 12:05
Többszörösen túlteljesítette a terveket a Spirit, mégis egyre megviseltebb a marsjáró. Pár napja működésképtelenné vált a jobb első kerék, valószínűleg nem kap áramot, ezért nem mozdul: vonszolni kell.

Leállt a Mars felszínét kutató Spirit egyik kereke, ám a robotnak így is fel kell küzdenie magát egy emelkedőn, hogy napelemei elegendő fényt kapjanak a szerkezet további működéséhez - közölte az amerikai űrkutatási hivatal (NASA). A közlemény szerint a Spirit jobb első kereke állt le, amely már korábban is rendetlenkedett, a kutatóknak azonban akkor még sikerült megjavítaniuk. A kerék múlt héten viszont teljesen leállt, írta meg az MTI.

Sztahanovisták

#alt# A Spirit (akárcsak ikertestvére, az Opportunity) 2004 januárjában szállt le a vörös bolygóra, és már többszörösen túllépte az eredetileg 90 marsi (92 földi) napra tervezett üzemidőt. A kerékleállás a Spirit 779. marsi (800-ik földi) napján következett be, több mint két évvel a landolás után.

A hibás kerék „egyáltalán nem fogyaszt áramot”, mondta Jacob Matijevic, a Rover fejlesztőcsapatának feje. A BBC beszámolója szerint ebből az következik, hogy egyáltalán nem is működik az alkatrész. A mérnökök szerint előfordulhat, hogy a motorhoz vezető vezeték sérült meg, de legalábbis nem szállít áramot. Mindenesetre a motor már 13 milliószor forgatta meg a kerekeket, jóval többször, mint eredetileg tervezték, de az alkatrész ennek ellenére továbbra is bírja a gyűrődést.

Először a Spirit állt munkába, az Opportunity csak három héttel később, 2004. január 25-én ért a Marsra. Nagyjából ennyi is az idősebbik rover előnye: a Spirit március 9-éig 6,756 kilométert tett meg, míg társa csak 6,5-et. Nem száguldoznak, naponta alig 8,5 métert tesznek meg átlagosan, ami másodpercenként fél centiméteres sebességnek felel meg.

Tekintettel arra, hogy a hőmérséklet elérheti a -165 °C fokot, és a homokviharok akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel is tombolhatnak, annyira azért nem rosszak ezek az eredmények. Ráadásul mozgásuk összetett algoritmus eredménye, minden másodpercben feltérképezik a terepet, és kigondolják, hogy melyik a legtökéletesebb útvonal. De a roverek nem csak haladnak, két éves útjuk során a Spirit hetvenezer, az Opportunity pedig közel hatvanezer képet, köztük rengeteg panorámafelvételt készített.

Nehéz terep

#alt# A homokviharok is komoly problémát jelentenek. Eredetileg úgy gondolták, hogy ezek okozzák majd a roverek vesztét, hiszen egy-egy erősebb széllökés homokkal borítja be a napelemeket, az energiacellák pedig hamar lemerülnek. Aztán kiderült, hogy a homokviharok ahogy beborítják, később ugyanúgy meg is tisztítják a paneleket, így a marsjárók útja megszakításokkal teli ugyan, de töretlen.

A robotokat a NASA passadenai Jet Propulsion Laboratóriumából irányítják, és az amerikai költségvetés az első időkre (fejlesztésre, kilövésre, 3 hónapnyi működtetésre) szánt 820 millió dollárt további 84 millióval pótolta ki, hogy fedezzék az előre nem tervezett több éves működtetést. A robotok legfőbb küldetésüket már beteljesítették, amikor víz létezésére utaló nyomokat találtak a Mars felszínén. A tudósok reménykednek, hogy a további kutatások újabb eredményeket hozhatnak. Hátralévő pályafutásuk során talán az élet nyomait is felfedezi a Spirit vagy az Opportunity.

Az idősebbik rover mindenesetre már eléggé megviselt. Lassan háromszorosan túlteljesíti az eredeti terveket, miközben kiszolgáltatva a zord marsi környezetnek csak a Mars szélviharaira számíthat: a Földről ugyanis csak a gépek szoftvereit lehet frissíteni (erre már volt is szükség, kevéssel a landolás után), igazi szerelésre nincs lehetőség.

A Spirit egy ideje képtelen használni kőzetkaparó egységét, mert az túlságosan elkopott. Most már az egyik kereke sem működik. Mégsem állhat meg, hiszen még idejében fel kell érni a McCool Hill nevű magaslatra, ahol a napfény ideális szögben érkezik a napelemekre. Erre azért van szükség, mert közeledik a tél a déli féltekén, ami akár mínusz 160 Celsius fokot is jelenthet.