Árpád

Megmérték a galaxisunk közepét

2004.04.02. 12:16
A Tejútrendszer középpontját alkotó óriási tömegű objektum megfigyelését a sűrű csillagközi gáz rendkívül megnehezíti. A 14 millió kilométeres mag körül 300 millió kilométer átmérőjű forró gázburok kavarog.
Három évtizeddel a Tejútrendszer közepén levő fekete lyuk felfedezését követően sikerült közvetlenül megmérni a galaxis sötét középpontjának méretét. A nemzetközi kutatócsoport a Science szaklapban adta közre eredményeit.

Ennek alapján a Földtől mintegy 26 ezer fényévnyi távolságra levő fekete lyuk és annak aktív köpenye 300 millió kilométeres átmérőjű lehet. Ez annyit tesz, hogy éppen beleférne a Föld Nap körüli keringési pályája.

Ezzel szemben maga a fekete lyuk, amely különben a Napunknál 4 milliószor nagyobb tömeggel rendelkezik, a csillagászok számításai szerint "csupán" 14 millió kilométeres átmérőjű, írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Oszlóban a köd

A rádióhullámok sávjában erős sugárzást kibocsátó gázköpeny hőmérséklete több százmillió Celsius-fokos lehet. Az óriási tömegű égitest megfigyelését a sűrű csillagközi gáz rendkívül megnehezíti, ahogy például a köd képes elhalványítani és eltorzítani egy távoli világítótorony fényét.

"Harminc év múltán a rádiótávcsövek segítségével végre eloszlóban a köd" - jelentette ki Heino Falcke, a kutatócsoport tagja, aki holland Westerbork rádiótávcsövénél dolgozik.

Összekapcsolt távcsövek

A kutatók amerikai rádiótávcsövek hálózatát karib-szigeteki és hawaii-i berendezésekkel egyetlen hatalmas távcsővé kapcsolták össze. Számos megfigyelés nyomán, amelyek közül csak a legjobbakat értékelték ki, matematikai eljárások segítségével végül sikerült meghatározni a fekete lyuk, illetve a gázköpenye méretét.

Arra kérdésre azonban, hogy a galaxis sötét szívében valójában mi megy végbe, a csillagászok nem találtak még választ, hangsúlyozta a Berkeley egyetemen dolgozó Geoffrey Bower. Szavai szerint meghatározták ugyan a titokzatos objektum méreteit, de a szerkezete továbbra is talánynak számít.

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!