Árpád

Folyó víz nyomaira bukkant a Mars-járó

2004.08.19. 16:47
A Spirit legújabb kutatási adatai szerint jóval több víz lehetett a Mars felszínén, mint korábban gondolták, az egyik vizsgált szikla felszínét például folyó víz alakíthatta.
A NASA sugárhajtómű-kutató laboratóriumának (Jet Propulsion Laboratory, JPL) munkatársai bejelentették: a Spirit felfedezett egy olyan sziklafelületet, amit valószínűleg víz formált, és ami esetleg a bolygó eredeti légkörével kapcsolatban is szolgáltathat információkat, írta a Space.com.

A kutatók szerint a kőzet a Gusev-kráter láva borította felszíne alól emelkedett ki. A Spirit itt landolt január 3-án, és innen indult felfedezőútjára a Columbia-hegység felé.

Az elmúlt héten a rover vizsgálatokat végzett a Clovisnak elnevezett sziklán, ami a síkság felett nagyjából tíz méterre áll egy kiszögellésen, mondta Steve Squyres vezető kutató egy szerdai tájékoztatón.

Jóval több

A Spirit és az Opportunity is talált már korábban a Marson víz egykori jelenlétére utaló nyomokat, de a Spirit legújabb adatai szerint jóval több lehetett a víz a bolygón, mint korábban gondolták.

"Ez most eltér a síkságon talált kövektől, melyeken kevés vízre utaló lerakódásokat és erezeteket láthattunk. Itt mélyebb elváltozások vannak, ami jóval több vízre utal" - mondta Squyres.

A Clovis olyan kövek között van, melyek nem mutatják víz nyomait, ez segíthet a kutatóknak megállapítani, mi zajlott le a helyen. "Eddig olyan érdekes adataink vannak, amik arra utalnak, hogy a Clovis folyékony vízzel találkozott."

Elromlanak

Az Opportunity a Mars ellentétes oldalán szállt le, ez a terület a kutatók szerint valaha sós tenger lehetett. A rover tovább fogja tanulmányozni az Endurance-krátert, ahol már június óta vizsgálódik.

A hatkerekű roverek több mint kétszer annyi ideig üzemeltek a bolygó barátságtalan körülményei között, mint amennyire tervezték őket, mostanra azonban már lassan kezdik felmondani a szolgálatot: a Spirit egyik kereke nem kap már energiát, és az Opportunity kőzetvizsgáló eszköze kétszer ragadt be a múlt héten.