Judit

A Mars-szonda a Földön se talált volna életet

2006.10.25. 14:00
Mexikói tudósok szerint a harminc évvel ezelőtti Viking-program vizsgálatai nem voltak pontosak. Lehet, hogy mégis van élet a Marson, de ma már más módszerekkel próbálják kideríteni.

1976-ban gördült ki az első, ember alkotta robotszonda a Mars felszínére. Talajmintát vett, és saját kis laboratóriumában a helyszínen elvégzett néhány vizsgálatot. Elporlasztotta a mintát, és a belőle keletkezett gőzt elemezve kutatott életre utaló jelek után. Az eredmény lehangoló volt, a tudósok élettelen bolygónak kiáltották ki a Marsot, a kis zöld emberkékben reménykedők pedig más, távolabbi bolygókat népesítettek be képzeletükben.

Van-e élet a Földön?

A mexikói Nemzeti Független Egyetem kutatói most újravizsgálták a Viking szondák módszereit és eredményeit, és arra jutottak, hogy ha van is élet a Marson, a szondák valószínűleg nem vették észre. "A Vikingek kísérletei túlságosan vakok ahhoz, hogy felfedezzék az alacsonyabb rendű organizmusokat" - írta a tudóscsoport vezetője, Rafael Navarro-Gonzalez a felfedezést közzétevő tudományos lapban.

A kutatók megismételték a Vikingek vizsgálatait a Föld legszárazabb helyein, többek között Chile és Líbia sivatagaiban. Az ottani talajban a nappali hőség, a hűvös éjszakák és a minimális csapadék ellenére élnek szívós mikrobák. A Viking-szondáknak azonban más lenne a véleményük: a harminc évvel ezelőtti talajporlasztó eljárás szerint nincs élet a Földön.

A vízből veszi ki

A Viking-program harminc évvel ezelőtti eredményei annyira lehangolták az amerikai űrhivatalt, hogy legközelebb csak 1993-ban küldött szondát a Marsra. A NASA azóta kitartóan kutatja a bolygót, de most már más módszerekkel. "Óvatosabbak vagyunk: nem élőlényeket keresünk, hanem azt, hogy létezett-e valaha élet a Marson" - nyilatkozta az űrhivatal tudósa, Christopher McKay az ABC-nek. "Most mindenekelőtt víz után kutatunk. A víz vezet az élet nyomára."

Legutóbb 2004-ben gördült ki két terepjáró a Mars talajára. A Spirit és az Opportunity mai napig működőképesek, és már eddig is elég meggyőző bizonyítékokkal támasztották alá a feltételezést, miszerint korábban volt víz a bolygón. Mikrobák után a következő két szonda kutat majd, ezek a tervek szerint 2008-ban és 2010-ben érkeznek meg a Marsra.