Árpád

Még több jeget találtak a Marson

2003.06.28. 13:03
A NASA Mars-kutató szondái a déli sark után most az északi sarkon is nagy mennyiségű fagyott vízre utaló jeleket találtak, írta a BBC.
Nagyjából egy éve a Mars Odyssey szonda jégre bukkant a Mars déli sarkán, akkor a NASA azt mondta, hogy ez valószínűleg még csak a "jéghegy csúcsa". Igazuk lett: a Mars Odyssey és a Mars Global Surveyor űrszondák újabb megfigyelései alapján a bolygó északi sarkán körülbelül egyharmaddal több jég található a felszín alatt, mint a déli sarkon.

Az expedícióknak is jó lenne

Úgy tűnik, hogy a vékony száraz réteg alatt állandóan fagyott talaj található, melynek 75 százaléka jég. "Ha a múltban melegebb volt itt, és valószínűleg az volt, akkor a jég megolvadhatott, ami jóval nagyobb esélyt adhatott az élet megjelenésére" - mondta a BBC-nek William Boynton, az orosz-amerikai csillagászcsoport tagja.

A felfedezés azonban nem csak ezért lényeges, a jövőbeli marsi expedíciók is vízhez juthatnak ezekből a készletekből. Kérdés, hogy pontosan mekkorák ezek a raktárak, és mennyire tiszták, mondta Bo Maxwell, a Mars Society brit ágának tagja. "Az emberi Mars-misszió szempontából ez egy kiemelkedő jelentőségű felfedezés lehet."

Nem a sarkokhoz mennek

Mostanra már csaknem megcáfolhatatlan bizonyítékok támasztják alá, hogy a Mars felszíne alatt jég található. Az eddigi legmeggyőzőbb bizonyítékot a Mars Odyssey szolgáltatta, ami műszereivel ki tudta mutatni a fagyott vízben lévő hidrogént.

Egy robotszonda leszállítása a pólusokon egyszer és mindenkorra eldönthetné a kérdést. Az 1999-ben, leszállás közben elvesztett Mars Polar Landernek éppen ez lett volna a feladata. A tudósok most azt szeretnék elérni, hogy egy újabb hasonló szondát küldjenek a bolygóra, ami mikrobafosszíliák után kutatna.

A NASA a júniusban fellőtt marsjáró után hamarosan útjára bocsátja a második Mars Rovert is. Ez a két szonda, és az Európai Űrügynökség Mars Express nevű szondája fél év alatt jut el a bolygóra, de mindegyik a Mars egyenlítőjéhez közelebb eső területeken száll le, és nem a sarkoknál.