Móric

Életre alkalmas körülményeket talált a Marson a Spirit

2007.12.11. 21:13
A földi gejzírekhez hasonló környezetben kialakulhatott a bakteriális élet. Két expedíció is indul bizonyítékokat keresni.

A Spirit, és testvére, az Oppurtunity több mint 1300 napja rója a Mars felszínét, bár eredetileg csak 90 napos élettartamot jósoltak nekik a tervezőik. A Spiritnek ráadásul eltört az egyik kereke, de az önjáró robot ennek ellenére már másfél éve öt keréken halad a bolygó felszínén, a sérült alkatrész pedig eközben felszántja a talajt, újabb felfedezésekre adva lehetőséget.

A NASA kutatói a talajt vizsgálva arra jutottak, hogy az nagy mennyiségű szilícium-dioxidot tartalmaz, amit valószínűleg forró víz (vagy vízgőz) és vulkanikus kőzet találkozásából jöhetett létre. A Földön ehhez nagyon hasonló szilikátlerakódásokat gejzírek közelében figyelhetünk meg, ami tökéletes környezet a baktérium-szintű életre.

Újabb expedíciók indulnak

"Akár gejzírek, akár vulkanikus gőzkitörések hozták létre a kőzetet, az mindenképpen az élet kialakulására alkalmas, sőt, ideális környezetet feltételez" - nyilazkozott a BBC-nek Steve Squyres, a Spirit adatait elemző kutatócsoport vezetője. A Spirit nincsen felszerelve a talaj kémia elemzésére alkalmas műszerekkel, de a közeljövő Mars-expedíciói újabb bizonyítékokat gyűjthetnek arra, hogy a Marson egykor kialakulhatott az élet, legalább baktériumok formájában. A 2009-ben induló NASA Mars Science Laboratorytól, és a következő évtized elejére tervezett európai ExoMars expedíciótól azt is remélik, hogy a szilícium-dioxidban konzerválódott baktériumokat találnak.

Jön a tél

A Spirit és az Oppurtunity a marsi tél beköszöntével nehéz időszak elé néz. Kérdéses, hogy a porlerakódás miatt egyébként is 30-40 százalékos hatékonysággal dolgozó napelemek a kevesebb napfényből képesek lesznek-e annyi elektromosságot termelni, ami a fedélzeti számítógépet és a műszereket működteti.