Salamon

Minden eddiginél részletesebb képek a Mars felszínéről

2007.06.20. 15:10
A NASA publikussá tette a Mars felszíne felett 300 kilométeres magasságben keringő MRO szonda nagyfelbontású fotóit - jelentette a Hírek.csillagászat.hu portál. Az 1,7 terabájtnyi felvételen a tudósok és az amatőr csillagászok együtt csodálhatják a vörös bolygó természeti képződményeit.

A NASA legújabb Mars-szondája, a Mars Reconnaissance Orbiter a fedélzetén levő HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) kamerával minden eddiginél részletesebb, nagy felbontású képeket készített a vörös bolygó felszínéről - jelentette a Csillagászat.hu portál. A képekből most 1200-at a nagyközönség számára is elérhetővé tettek a NASA publikus adatbázisában.

Egykori vízfolyások nyomai a Holden-kráter peremén

A szakemberek fokozott várakozással és izgalommal kezdtek az 1,7 terabájtnyi anyag elemzésének. Egy-egy fotó hat kilométer széles területet mutat a bolygó felszínéből, a szonda 250-316 kilométeres keringési magasságából. A kamera még legalább másfél évig dolgozik a tervek szerint, a Mars felszínének 1 százalékát fogja lefényképezni. A kutatók szerint a felvételek fontos felfedezések százait rejthetik, amelyek felkutatásában a tudósok mellett most már az amatőr csillagászok közössége és a teljesen laikus képnézegetők is részt vehetnek.

A "tavasz színei" a bolygó déli srakvidékénél

A tudományos munka a képekkel már 2006 végén elkezdődött, a most publikussá vált képek feldolgozása pedig idén tavasszal fejeződött be. Az egyenként kb. egy gigabájt méretű képek megtekintéséhez a NASA speciális szoftverét használhatjuk (ami ingyenesen letölthető a projekt weboldaláról), ez nem tölti be az egész képet, hanem mindig csak azt a kis szeletet, ami éppen a képernyőn látszik.

Vízfolyások nyomai egy kráter oldalán

A képeken többek között olyan izgalmas képződmények láthatók, mint a híres fekete lyuk (egy nemrég felfedezett hatalmas barlang), a "marsi pókok" (a déli pólus környékén levő csatornák, melyek folyásiránya látszólag felfelé mutat), szézezernyi porlavinával övezett becsapódási kráterek, vagy a szárazjég-réteg alatti nagy nyomású széndioxid gejzírszerű kitöréseinek nyomai.