Judit

Ezer éve most a legaktívabb a Nap

2003.11.03. 15:45
Finn és német kutatók több mint ezer évre visszamenőleg rekonstruálták a napfolttevékenységet. Következtetéseik szerint az elmúlt pár évtizedben több napfolt jelent meg, mint az elmúlt 1150 évben összesen. A megfigyelések újabb érvet szolgáltatnak ahhoz a vitához is, hogy lehet-e szerepe lehet-e szerepe a naptevékenység változásainak a globális felmelegedésben.
Az elmúlt hét mágneses viharai a 484-es és a 486-os számú napfolt tevékenységének és a belőlük származó koronaanyag-kilökődéseknek voltak köszönhetőek.

A napfoltok a megnövekedett felszín alatti mágneses tevékenység eredményei. A finnországi Oulu egyetemén dolgozó Ilya Usoskin geofizikus munkatársaival és a német Max Planck Intézet kutatóival közösen a napfolttevékenységet vizsgálva arra az eredményre jutott, hogy a negyvenes évek óta több napfolt jelent meg, mint az elmúlt 1150 évben összesen.

Izotópok

Az első napfolt-megfigyelések a 17. század elejéről, a teleszkóp feltalálásának idejéből származnak. Usoskin csapata egy fizikai modell segítségével azonban jóval korábbra is képes volt "visszatekinteni": a napfolttevékenységet az antarktiszi és grönlani jégben fellelhető radioaktív izotópok alapján rekonstruálták.

A jégrétegekből kimutatható az adott időszakban a levegőben található berillium-10 izotópok mennyisége. Ezt az izotópot az űrből származó nagy energiájú részecskék hozzák létre a légkörbe érkezve. Amikor a Nap aktivitása nő, a mágneses mező megóvja a Földet ezektől a részecskéktől, így az izotópok koncentrációja is kisebb.

Hatással van a felmelegedésre?

Már korábban is voltak arra bizonyítékok, hogy a berillium-10 ritkábban van jelen az atmoszférában, mint korábban, mondta a New Scientistnek Mike Lockwood, a brit Appleton Laboratórium munkatársa. De amikor meglátta a berilliumadatok és a napfolttevékenység összevetését, elmondása szerint arra gondolt: "Mi a fenéért nem én csináltam ezt meg?" Az összehasonlítás szerinte teljesen egyértelművé teszi a kutatók következtetéseit.

Ez a felfedezés minden bizonnyal felszítja azt a régóta húzódó vitát is, hogy lehet-e szerepe a naptevékenység változásainak a globális felmelegedésben. Usoskin és kollégái nem szívesen szállnának be a vitába, de munkájukra valószínűleg előszeretettel hivatkoznak majd azok, akik szerint az elmúlt évszázadban tapasztalható felmelegedés a naptevékenység változásával van összefüggésben. A Nap mágneses tevékenysége és a Föld éghajlata közötti összefüggés azonban továbbra sem tisztázott.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!