Natália

Új naprendszert találtak

2003.07.05. 10:50
Csillagászok találtak egy olyan bolygórendszert, amely minden korábban felfedezett csoportosulásnál sokkal jobban hasonlít a Naprendszerünkre. A tőlünk 95 fényévre lévő központi csillag körül keringő hatalmas méretű gázbolygó pályája nagyjából megegyezik a Jupiterével.
Eddig körülbelül száz olyan bolygórendszert fedeztek föl, amely valamennyire hasonlít a Naprendszerünkre, de mind közül ez mutatja a legtöbb hasonlóságot otthonunkkal. A legtöbb rendszerben vannak Jupiterre emlékeztető gázóriások, de ez esetben a bolygó és a központi csillag közötti 467 millió kilométeres távolság igencsak megközelíti a Jupiter és a Nap közötti 788 millió kilométeres távolságot. A hasonlóságok ezzel nem értek véget: az új bolygó hat év alatt, a Jupiter 12 év alatt tesz meg egy kört a csillag körül.

Az eddigi legjobb találat

A bolygórendszer középpontjában a HD 70642 elnevezésű csillag áll, amely szabad szemmel nem látható, de már egy egyszerűbb távcső segítségével is könnyen megtalálható a déli égbolton. A tőlünk mindössze kilencvenöt fényévnyire található gázbolygó atmoszférája, időjárási rendszere valószínűleg hasonlít a Jupiterére.

A felfedezésben nem az a legérdekesebb, amit megtudtunk, hanem amit sejtünk, hogy ott van, de még nem sikerült megtalálnunk, írta a BBC. A kutatók azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a most felfedezett rendszerben más bolygók is vannak, például olyan Földhöz hasonlítható sziklás égitestek, amelyek vagy a központi csillag, vagy a gázbolygó körül keringenek.

"Ez a legjobb találatunk az igazi Naprendszer-szerű bolygók keresésében" - mondta Hugh Jones, a Liverpool John Moores Egyetem munkatársa, aki részt vett a kutatómunkában. A csillagászok egy 3,9 méter átmérőjű ausztrál űrtávcsövet használtak.

Bátorító felfedezések

A felfedezések előtt a tudósok úgy vélték, hogy a világ többi bolygórendszere a Naprendszerre hasonlít: a négy Föld-Nap távolságon kívül hatalmas bolygók keringenek, azon belül pedig kisebb, sziklásabb égitestek. Kiderült azonban, hogy a feltételezés messze jár a valóságtól, a bolygórendszerek nagyon változatosak.

A felfedezés mindenesetre bebizonyította, hogy a Naprendszeren kívüli bolygók keresésére indított kutatások sikeresek, és ezzel bátorítani lehet a csillagászokat olyan technikák kifejlesztésére, amelyekkel kisebb, Földre hasonlító bolygókat is megtalálhatnak.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.