Árpád

Felfalja szomszédját a Tejút

2003.09.26. 11:34
Amerikai csillagászok a szomszéd galaxisokból jövő infravörös sugárzás megfigyelésekor felfedezték, hogy galaxisunk, a Tejút bekebelezi szomszédját, a Nyilast. A Tejútnál tízezerszer kisebb törpegalaxis már csak árnyéka régi önmagának.
A virginiai és a massachusettsi egyetem csillagászai szerdán jelentették be felfedezésüket, mely szerint a Tejút szétszakítja és magába szippantja egyik galaxisszomszédunkat, a nála tízezerszer kisebb Nyilast, írta a Space.com.

#alt# A kozmikus kannibalizmus tényét eddig jótékonyan elfedte a köztünk lévő csillagok fénye és a por - a Nyilast 1994-ig nem is fedezték fel emiatt -, de az hamar egyértelművé vált, amikor a csillagászok az úgynevezett M típusú óriáscsillagok infravörös sugárzását kezdték vizsgálni. Ezek a csillagok sűrűn előfordulnak a Nyilasban, míg a Tejút távolabbi területein ritkábban találhatók meg.

Mint egy spagettit

Ezzel a módszerrel a csillagászok képet tudtak alkotni a teljes szomszéd galaxisról, és meg tudták figyelni a jelenséget. Azt már korábban is tudták, hogy a Nyilas felbomlik, de az új kutatás feltérképezte a sérülés mértékét is. Szerintük a folyamat leginkább úgy néz ki, mintha a Tejút felszippantaná a Nyilast, mint egy spagettit. A csillagok egy része egy sávban a Tejút köré tekeredik. "Egyértelmű, hogy ki a főnök ennél a találkozásnál" - mondta Steven Majewski, a virginiai egyetem csillagásza.

A kutatók szerint a folyamat kétmilliárd éve kezdődött, és mostanra ért "kritikus szakaszba". A csillagászok szerint a jelenség nem egyedi, az teszi mégis különlegessé, hogy az idegen galaxisból jövő csillagok most naprendszerünkhöz viszonylag közel áramlanak a Tejútba, pedig a Naprendszer 240 millió éves keringési ciklusának csak kis hányadában keresztezi a törmelék útját.

A jelenséget ismertető tanulmány december 20-án jelenik meg az Astrophysical Journal című csillagászati szaklapban.