Ambrus
-7 °C
3 °C

Öt perc a csúcson

2005.10.24. 14:40
Két év múlva felszáll első útjára a SpaceShipTwo, 2008-ban már utasokat szállít a világűr határáig, aztán vissza. Egy hely kétszázezer dollárba kerül, a flotta öt gépből áll majd.

Sir Richard Branson, pontosabban a majdnem űrutazásokra specializálódott Virgin Galactic nevű cége 10 millió dollárnyi előleget gyűjtött be azoktól a kalandvágyó milliomosoktól, akik minél előbb szeretnék elhagyni ezt a nyomorúságos bolygót, ha csak percekre is. További 34 ezer önkéntes jelezte, hogy szívesen repülne az Ansari X Prize díjnyertes űrhajójának, a SpaceShipOne-nak kereskedelmi változatával, bár ők anyagilag még nem kötelezték el magukat az utazás mellett.

Pár perc a csúcson

#alt# A négy-öt perces súlytalanságot ígérő túra 200 ezer dollárba, azaz nagyjából negyvenmillió forintba kerül majd, írta meg a BBC. Bár korábban az amerikai hivatalnokok rossz szemmel nézték, hogy egy brit vállalkozó tegye rá a kezét a polgári űrrepülés első gyöngyszemére, ez az akadály is elhárult, így lényegében szabad az út az üzlet előtt.

Az egész azzal kezdődött, hogy az Ansari X Prize-alapítvány tízmillió dollárt ajánlott az első polgári űrhajót megépítő csoportnak. A SpaceShipOne az előírások szerint egy héten belül kétszer is megjárta a kötelező magasságot – egyik alkalommal 112 kilométeres magasságik jutott – így elhozta a tízmillió dollárt, és ami még fontosabb, felkeltette a Virgin főnökének, Sir Richard Bransonnak az érdeklődését.

Innen már minden ment magától: az űrturizmusra létrehozott Virgin Galactic megrendelte az öt járműből álló flottát Burt Rutantól, a SpaceShipOne tervezőjétől. A tervek szerint az első gép 2007-ben kezdi meg a tesztrepülést, 2008-ban pedig kereskedelmi szolgálatba áll.

Nagyobb lesz

Sir Richard és Rutan aztán úgy döntött, hogy a kereskedelmi verziónak, a SpaceShipTwo-nak nagyobbnak kell lennie, mint a tesztmodellnek. A végső terveket év végén mutatják be, de az már biztos, hogy hat vagy hét személy szállítására lesz alkalmas a jármű, meg persze helyet kap még a két pilóta is. A majdnem űrhajók akkorák lesznek, mint a Gulfstream V sugárhajtású kisrepülők, és az elődhöz hasonlóan ezt is egy nagyobb, Boeing 737-es méretű repülő juttatja megfelelő magasságba. Aztán bekapcsolják a rakétákat, és határ a csillagos ég.

A legfontosabb, a lebegés. A megkérdezettek többsége leginkább ezért az élményért utazna a világűrbe, pedig ilyesmit zuhanó liftekben, vagy húsz-harmincezer forintért a budaörsi repülőtéren várakozó Antonov-2 gyomrában is átélhetnek a kalandvágyók. A gépek üléseit mindenesetre úgy alakítják ki, hogy a maximális magasságban szabadon hagyják utasukat, had lebegjenek egy kicsit, ha már kifizettek érte negyvenmilliót.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!