Natália
-3 °C
8 °C

Újabb magyar indul az űrbe

2006.04.04. 11:30
Charles Simonyi a világ ötödik űrturistájaként jövő tavasszal hagyhatja el a Földet egy Szojuz fedélzetén. A repülésért húszmillió dollárt fizet az űrutakat szervező Space Adventures-nek. Az amerikai állampolgárságú Simonyi Budapesten született, és 1968-ban költözött az Egyesült Államokba, ahol húsz éven át a Microsoft vezető fejlesztőjeként dolgozott.

#alt#
Charles Simonyi, a második magyar
Végleg eldőlt. Micsoda dráma. Mégsem Magyari Béla, hanem a nála egy évvel idősebb, 1948-ban Budapesten született Charles Simonyi lesz a második magyar az űrben. A fizetős űrutakat szervező amerikai Space Adventures hétfőn bejelentette, hogy Simonyi jövő tavasszal elhagyhatja a Földet egy orosz Szojuz fedélzetén. Simonyi, aki húsz éven át a Microsoft vezető fejlesztőjeként dolgozott Redmondban, húszmillió dollárt fizet az űrturizmusra szakosodott cégnek, amely eddig három turistát juttatott az űrbe: Dennis Tito 2001-ben, Mark Shuttleworth 2002-ben, Gregory Olsen 2005-ben vett részt fizetős űrkiránduláson.

Simonyi, aki 2002-ben távozott a Microsofttól, hogy megalapítsa az Intentional Software-t, az orosz RIA Novosztyi hírügynökség szerint már aláírta a szerződést az orosz űrhivatallal, és bár a repülés pontos időpontja nem ismert, annyit tudni, hogy ha sikeresen átesik a kiképzésen, 2007 tavaszán indulhat. Az egyhetes repülés jó részét űrturistatársaihoz hasonlóan a Föld körül keringő nemzetközi űrállomás, az ISS fedélzetén tölti majd - hogy mivel, arról egyelőre nincs adat.

Jövő tavaszig sorban áll

#alt#
Farkas Bertalan, az első magyar
Simonyinak azért kell jövő tavaszig várnia, mert előtte már bejelentkezett valaki a Space Adventures-nél. A japán dotkommilliomos Daisuke "Dice-K" Enomoto idén szeptemberben repül, miután végrehajtotta a csillagvárosbeli Jurij Gagarin kozmonautaképző központban rá rótt kiképzési feladatokat.

"Előre kellett helyet foglalnom - mindig így van ez, ha az ember hosszú távra tervez" - írta Simonyi egy az alkalomra kiadott közleményben. "Sok edzésre és munkára lesz még szükség, mielőtt egy ilyen repülést végre lehet hajtani".

A Space Adventures szerint Simonyi az első tréningen már átesett, és egészségügyi szempontból is alkalmasnak találtatott. Ehhez nyilván hozzájárul, hogy a szoftvermágnás nem teljesen mazsola a levegőben, gyakorlott repülőgép-pilótának számít, és Eric Anderson, a cég igazgatója szerint az űrtechnikához is konyít valamennyit.

Gyökerek

Charles Simonyit Simonyi Károly néven anyakönyvezték Budapesten, 1948-ban. Édesapja, Simonyi Károly tizenegy gyermekes parasztcsaládban született Egyházasfalun, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki, illetve a Pécsi Tudományegyetemen jogi diplomát. Az idősebb Simonyi a csaknem irodalmi stílusban megírt, A fizika kultúrtörténete című munka szerzője is. Az idősebb Simonyi 1952-től a BME elméleti villamosságtan-tanszékének vezetője és a KFKI atomfizikai osztályának vezetője volt, 1952-ben Kossuth-díjjal, 1985-ben Államj Díjjal tüntették ki annak ellenére, hogy 1956-ban ő volt a KFKI forradalmi bizottságának elnöke.

Az ifjabb Simonyi, Charles tizennyolc évesen, 1966-ban került Dániába, majd két év múlva az Egyesült Államokban kötött ki, ahol a kaliforniai Berkeley-n, később a Stanfordon tanult. A Microsofthoz Robert Metcalf tanácsára jelentkezett 1981-ben, és miután felvették, a vállalat legsikeresebb termékei, a Word és az Excel fejlesztését felügyelte. A Microsoftot, ahol több mint húsz évig dolgozott, végül 2002-ben hagyta el, hogy társával, Gregor Kiczales-szel megalapítsa az Intentional Software nemzetközi szoftvercéget.

Magyari megint nem megy
#alt#

Nem megbízható források szerint Magyari Bélának az elmúlt 25 évben, 10 hónapban és 22 napban tizennégyezer-kettőszázötvenhétszer kellett beszámolnia arról, hogy milyen érzés volt nem felmenni az űrbe. Magyari 1949-ben született Kiskunfélegyházán, majd kisvártatva egy vitorlázórepülő fülkéjében találta magát. 1972-ben lett repülőtiszt, a Jetfly magazin egyik klubgyűlésén bevallotta, hogy Farkas Bertalannal együtt húzták fel a pilótacsizmát. Pápára kerültek, Mig-21-eseikkel együtt hatoltak be az ég végtelen kékjébe; persze már akkor is mindketten a világűrt vágyták. Nem csak ketten voltak, százával jelentkeztek a fiúk, végül 1978 januárjában Magyari és Farkas utazhatott Csillagvárosba.

Megkezdődött a kiképzés, mindkét jelölt kiváló eredménnyel végezte el a feladatokat, végül a magyar szervezőkre várt, hogy válasszanak közülük. A Szojuz-36 űrhajót 1980 május 26-án lőtték ki a világűrbe, fedélzetén a nemzet farkasbercijével. A Népszava 1980. május 27-i száma szerint „a kemény munka, a baráti és elvtársi segítség, a feladat iránt érzett felelősségtudat volt az, ami meghozta a várva várt eredményt”, ezért választották Farkas Bertalant, igaz, az illetékesek arról máig hallgatnak, hogy Magyari melyik értéknek volt híján. Mindenesetre ő a Földön maradt, és a küldetés idején az irányítóközpontban dolgozott, bár nem megbízható források látták, hogy a pult alatt kezében egy "Berci" feliratú vudubabát szorongatott.

A küldetés után Magyari Bélát őrnaggyá léptették elő, és megkapta a Magyar Népköztársaság Űrhajósa kitüntetést. Négy éve ő a Magyar Asztronautikai Társaság elnöke, az űrkutatással foglalkozó rendezvények állandó főszereplője, Anettka mentora, titulusa szerint kiképzett űrhajós.

Magyar(ós)i Csaba

Anettka: Halló, Csillagváros?

#alt#
Fehér
Anettka
"Örülök neki. Ez dicséretes dolog" - kommentálta az Indexnek Fehér Anettka, a Budapest Televízió műsorvezetője a tényt, hogy Farkas Bertalan után valószínűleg nem ő lesz a második magyar űrhajós. "Gondolom, neki is húszmillió dollárjába került, és ő is az oroszokkal megy", mondta Fehér, aki szerint szörnyű, hogy a hivatalosan kiképzett űrhajósoknak is ki a fizetniük a húszmilliót, nem csak az űrturistáknak. (Ez nem így van - bár igaz, hogy a brazil Marcos Pontes fizet, de csak tízmilliót.)

A műsorvezető még mindig szervezti a saját űrbe jutását, elmondta, hogy ismét felvette a kapcsolatot Csillagvárossal, de a további szervezéssel megvárja a választások végét.

Űrturisták

2001 - Dennis Tito

#alt#
Dennis Tito
Azok közül, akik eddig fizetős konstrukció keretében az űrbe jutottak, életútját tekintve az amerikai Dennis Tito állt legközelebb a küldetéshez. Az 1940-ben született férfi aeronautikából szerezte diplomáját a New York Egyetemen, aztán mérnöki képesítést szerzett, és kutatóként dolgozott a NASA sugárhajtómű-laboratóriumában, a JPL-ben. A 2001-ben egy Szojuz TM-32-es fedélzetén végrehajtott, húszmillió dolláros repüléshez azonban, amely 7 napig és 22 percig tartott, nem a tudóskodásból szerezte a pénzt, hanem egy 1972-ben alapított cégből, a Wilshire Associates-ből, amely kvantitaív analitikai módszerekkel elemzi a pénzügyi tranzakciókkal járó kockázatokat.

2002 - Mark Shuttleworth

#alt#
Mark Shuttleworth
Titónak 60 éves koráig kellett várnia arra, ami űrturistatársának, Mark Shuttleworth-nek már 29 éves korára sikerült. A második űrturista 2002-ben jutott ki nyolc napra az űrbe egy Szojuz TM-34 fedélzetén, egyéves felkészülést követően, amelyből hét hónapot a Csillagvárosban töltött. Shuttleworth a dél-afrikai Welkomban született 1973-ban, aztán a Cape Town-i egyetemen folytatott pénzügyi és informatikai tanulmányokat. Szerencséjét a digitális tanúsítványokkal és netbiztonsággal foglalkozó vállalata, a Thawte eladásával csinálta meg; 1999-ben a VeriSign 575 millió dollárért vette meg a céget.

2005 - Gregory Olsen

#alt#
Gregory Olsen
Bár miniszterségig nem vitte, Kóka János-i karriert tudhat maga mögött a harmadik űrturista, az amerikai Gregory Olsen, aki egy Szojuz TMA-7-essel kötött ki a Nemzetközi Űrállomáson 2005-ben, és összesen kilenc napot töltött az űrben. Olsen első nagy bizniszét akkor ütötte nyélbe, amikor vállalatát, a fényérzékelőket és ledeket gyártó Epitaxxot 12 millió dollárért adta el, aztán 1992-ben megalapította a hasonló profilú Sensors Unlimited-et, amelytől 2000-ben 700 millió dollárért szabadult meg, csak hogy két év múlva hatmillióért visszavásárolja, felvirágoztassa, majd 60 millióért újra eladja.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!