Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Sikerrel zárult a SpaceShipOne repülése

2004.09.29. 17:25
Magyar idő szerint szerdán 16 óra 11 perckor, a kaliforniai Mojave sivatagban található űrkikötőből másodszor szállt fel a SpaceShipOne magánűrhajó, majd 17 óra 28 perckor sikeresen landolt ugyanitt. Amennyiben az október negyediki második űrutazás is megvalósul, tízmillió dollár üti a fejlesztőcsapat markát.
A pilóta kilétét csak közvetlenül a kilövés előtt fedte fel Burt Rutan, a SpaceShipOne építője. Szerdán is Mike Melvill irányította az űrhajót, csakúgy, mint a SpaceShipOne első utazásánál. Rutan azt is közölte, hogy ő akar lenni az űrhajó első utasa, így elképzelhető, hogy az októberi kilövésnél ő is a járműven tartózkodik majd.

Sikeres felszállás

A Space.com online helyszíni tudósítása szerint magyar idő szerint eredetileg 15.47-kor szállt volna fel a hordozó és az űrrepülő, menetrend szerint 16.50-kor váltak volna szét és 17.30-kor landolt volna a SpaceShipOne, Melvillel a fedélzetén.

A kilövés végül a tervezetthez képest húsz perces késéssel, 16 óra 11 perckor zajlott, sikeresen. 17.13-kor, a tervezettnél két perccel korábban a SpaceShipOne levált a hordozóról. A Space.com tudósítója szerint az űrrepülő 17.15-kor váratlanul instabillá vált. A pilóta lekapcsolta a főhajtóművet.

Az űrrepülő újra irányíthatóvá vált, s repülőgépként folytatta útját az űrkikötő felé. A földi személyzet ekkor már látta is SpaceShipOne-t, aminek mindenki nagyon örült. Délután öt óra húsz perckor hangrobbanást lehetett hallani, nyolc perccel később, azaz öt óra huszonnyolc perckor pedig földet ért az ürrepülő.

Tízmillió dollárért

A SpaceShipOne építője, Burt Rutan és vállalata, a Scaled Composites célja, hogy elsőként juttasson turistákat a világűrbe, és ezzel elnyerje az Ansari X-Prize tízmillió dolláros fődíját.

A díj megszerzéséhez a versenyzőknek egy három ember szállítására alkalmas járművet kell eljuttatniuk száz kilométer magasságba, kétszer két héten belül. Az X-Prize alapítvány felajánlása 2005 január elsejéig érvényes, a hatalmas összegért összesen huszonhatan versengenek. A mai kilövés sikerrel zárult és ha a menetrendszerint október negyediki, második próbálkozásnál is visszatér a SpaceShipOne, a Rutan-csoporté lesz a tízmillió dollár.

Júniusban egyszer már felszállt és sikerrel landolt az űrhajó. Ekkor is a White Knight nevű hordozóval szállt fel, és majdnem egy órával később már tízezer méteres magasságban repült. Amikor tíz perccel később az irányítóközponttól a Mike Melvill pilóta megkapta az engedélyt a kilövésre, a két gép felkapaszkodott tizenötezer méterre, szétváltak, és Melvill rövid siklórepülés után beindította a rakétát.

A SpaceShipOne a hangsebesség háromszorosára gyorsult fel, majd zuhanórepülésben ismét visszatért a légkörbe. Melvill precízen leszállt ugyanazon a kifutópályán, ahonnan elindultak.

Jobb, mint valaha

#alt#
Tekintse meg képeinket!
Miután a SpaceShipOne magánűrhajó idén, június 21-én a világon elsőként juttatott civil pilótát a világűrbe, a fejlesztőmérnökök folyamatosan a tökéletesítésén fáradoznak. Elsőként az irányítási hibákat orvosolták, amelyeket az első civil űrhajós, Mike Mevill érzékelt a júniusi repülés alkalmával, majd a hajtóművet tökéletesítették, amelynek eredményeként húsz százalékkal javult az űrjármű teljesítőképessége.

Az űrhajó tökéletesebb, mint valaha, fogalmazott a BBC-nek Burt Rutan, és azt is elárulta, hogy biztonsági szempontból a hajó orrát további elemekkel erősítették és fehérre festették, hogy csökkentsék a felületi hőmérsékletét. Ezzel óvják a túlzott felmelegedéstől és az esetleges robbanástól.

Kudarcba fulladt próbálkozások

A díj megszerzésére a SpaceShipOne-gárdának van a legnagyobb esélye, miután már mögöttük van két sikeres kilövés. Augusztusban két másik, a SpaceShipOne melletti rivális próbálkozás is kudarcba fulladt. A Doom és a Quake játékok készítőjének Carmack nevű rakétája lezuhant, az űrjármű darabjait az interneten árusították. Ugyanebben a hónapban a Space Transport Rubicon 1 is megsemmisült. Személyis sérülés egyik esetben sem történt, mert bábu-pilótákkal repültek az űrhajók.

Október másodikán egy harmadik rivális, a Brian Feeney vezette önkéntes mérnökökből álló da Vinci csoport Wild Fire nevű rakétáját is az űrbe küldik. A tervek szerint a Wild Fire-t gigantikus léggömbbel juttatnák huszonnégy kilométeres magasságba, és innen lőnék fel az utasszállító kapszulát a világűrbe.