Sára, Márió
-11 °C
-1 °C

Sikeres volt az első magánűrrepülő tesztje

2003.08.14. 09:19
Probléma nélkül lezajlott a magánfejlesztésben készült SpaceShipOne első önálló tesztrepülése a Mojave-sivatagban. A várakozások szerint a könnyűszerkezetes gép 100 kilométeres magasságba is képes lesz eljutni. A cél az űrturizmus megteremtése.
A SpaceShipOne-t (SS1) a White Knight nevű ikerépítésű, turbojet-motoros repülőgép emelte a levegőbe. Az űrrepülőt 14 300 méteres magasságban, 194 kilométeres óránkénti sebességnél választották le. Az SS1 hajtóművek nélkül elvitorlázott egy sivatagi légibázisig, ahol a pilóta biztonságosan landolt vele.

A gépet a kaliforniai Scaled Composites nevű cég építette. A cég a tesztrepülésről azt nyilatkozta, hogy az SS1 a várakozásoknak megfelelő pontossságal üzemelt, írta a New Scientist. A tesztpilóta korábban csak a földön, szimulátoron gyakorolt, de a jelentése szerint a gép a valóságban is jól irányítható.

Három perc súlytalanul

Az SS1 és a White Knight, mögöttük egy megfigyelő gép
A Scaled Composites egyike az X-díjra pályázó vállalatoknak. A díjat az a magáncég kaphatja meg, aki száz kilométeres magasságba tud juttatni egy ember vezette gépet, és ezt két héten belül meg is tudja ismételni.

A könnyűszerkezetes gépet április 18-án mutatták be, az SS1-es és a White Knight első tesztrepülése május 20-án volt. A csütörtöki volt az első alkalom, hogy az SS1 egyedül repült.

A Scaled Composites elképzelései szerint az éles repülés során a White Knight 15 000 méter magasságba juttatja majd az SS1-et, ami lekapcsolódás után begyújtja a hibrid rakétahajtóműveit, és 100 kilométeres magasságba emelkedik. A legfeljebb három fős legénység körülbelül három percig élvezheti a súlytalanságot, utána a gravitáció újra a Föld légkörébe vonzza a gépet.

Előre az űrturizmusért

Visszatéréskor az SS1 forgószárnyai úgy helyezkednek el, hogy leereszkedéskor a gép hasa lefelé nézzen. Így kisebb a lassulás, úgyhogy a legénységnek csak a viszonylag elviselhető 5 g-t kell kibírnia. Később a szárnyak újra a helyükre csúsznak, így a gép hagyományos módon le tud szállni.

A Scaled Compositest az elismert űrrepülő-fejlesztő, Burt Rutan alapította, aki leginkább a nagy magasságban, nagy távolságokra repülő gépeiről, például a Voyagerről ismert. A cég nem hozta nyilvánosságra a fejlesztés költségét, de az vélhetően meghaladja a díjjal elnyerhető összeget.

Rutan elmondta, hogy a hosszútávú céljuk az űrturizmus megteremtése, de azt nem árulta el, hogy mikorra várható az SS1 első éles űrrepülése.