Miklós

A Szedna lehet a tizedik bolygó

2004.03.16. 11:53
A Plútó 1930-as megtalálása óta a legnagyobb égitestet azonosították amerikai csillagászok, amit sokan lelkesen máris a Naprendszer tizedik bolygójának neveznek. A Naptól jelenleg tizenhatmilliárd kilométerre lévő, 2003 VB12 jelű égitest inuit nevet kapott, Szednának keresztelték el a tenger eszkimó istennője után.
A Szednát tavaly novemberben figyelték meg először egy dél-kaliforniai nagylátószögű teleszkóppal. A NASA Spitzer űrteleszkópja és az arizonai Tenagra Obszervatórium később igazolta a felfedezést. A Szednának 2000 kilométerre becsülik az átmérőjét, ami a Plútó átmérójének kilencven százaléka, így ez a legnagyobb égitest, amit a Plútó 1930-as megtalálása óta felfedeztek.

A Szedna 10 500 év alatt kerüli meg a Napot, és elképzelhető, hogy egy kis hold is kíséri. Hőmérséklete -240 fok körül van, így ez a leghidegebb ismert objektum a Naprendszerben.

Elnyújtott pálya

Tekintse meg képeinket!
"A Szedna hatalmas, és jóval messzebb van, mint amiket korábban találtak - nyilatkozta az égitest felfedezője, Michael Brown. - Biztos vagyok benne, hogy van még ott több hatalmas égitest is."

Az égitest a Kuiper-övben található, elnyújtott pályáján 130 milliárd kilométerre is eltávolodik a Naptól, ami a Föld-Nap távolság kilencszázszorosa. A Kuiper-övet jéggé fagyott törmelék alkotja, amely a Neptunusz pályáján kívül kering. A feltételezések szerint ezek a Naprendszer kialakulásakor maradhattak vissza, és így változatlan formában fennmaradt tanúi lehetnek ennek a korszaknak.

Körülbelül nyolcszáz Kuiper-övbeli objektumot fedeztek fel 1992 óta, úgy becsülik, hogy némelyik 150 milliárd kilométeres távolságra is eltávolodik a Naptól pályáján.

Fel sem tűnne

Az égitest mérete felélesztheti a vitákat arról, hogy mit is lehet bolygónak tekinteni. Sok csillagász véli úgy ugyanis, hogy a Plútót csak azért minősítették bolygónak, mert hat évtizeddel az első Kuiper-övbeli objektum felfedezése előtt találták meg.

A kutatók szerint a Plútót csak azért fedezték fel korábban, mert már nagyon régen elliptikus pályára került, és a Naphoz közelebb halad el. A vélt keletkezési helyén, a Kuiper-övben a bolygó valószínűleg fel sem tűnne.

Michael Brown és kollégái 2001 óta figyelik ezt a régiót, és már 30 Kuiper-övbeli objektumot fedeztek fel, többek között a Quaoar-t, aminek átmérője a fele a Plútóénak.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!