Gedeon, Johanna

A világűr trombita alakú?

2004.05.26. 13:45
Német fizikusok új elmélete szerint elnyújtott trombita formába hajlik a világűr háromdimenziós tere. A háttérsugárzás elliptikus foltjai legalábbis erre utalhatnak.
Az ulmi egyetem fizikusai szerint a világegyetem alakja hatalmas középkori trombitára hasonlít. Ez az egyszerű tölcsérforma lehet a magyarázat az őrrobbanás megfigyelt visszhangjára, idézi a német Geo folyóirat a Frank Steiner vezette kutatócsoport megállapításait.

Az ősrobbanás visszhangjaként azonosított kozmikus háttérsugárzás a mindent elindító egykori tűzgolyó ma is mérhető lecsengése. A most mérhető jel a becslések szerint az ősrobbanás után 400 ezer évvel keletkezhetett.

Látja? Nem látja?

A tölcsér formájú univerzum képe Steiner szerint durva leegyszerűsítése az elmélet alapjának, mivel a negatív görbületbe hajló háromdimenziós tér felidézése meghaladja a magasabb matematikában járatlanok képzelőerejét.

Az új elmélet szerint a világűr valójában csak a trombita falát töltené meg, nem pedig a belsejét. Az űrhajók képtelenek volnának elhagyni a tölcsért. Ha a tölcsér végéhez közel mégis kilépnek a külső falon, nyomban visszatérnének a belső oldalon.

A foltok így jönnek ki

A hegyesen elnyúló tölcsérformára azért jutottak a kutatók, mert a kozmikus háttérsugárzásban nincsen meghatározott térbeli méreteket meghaladó hőmérsékletingadozás, írta a Geo.

Ezen kívül ez a forma megmagyarázhatná a háttérsugárzásban felfedezett néhány folt elliptikus alakját. Az ősrobbanás visszhangjának ezen tulajdonságait más elméletek, például a Jeffrey Weeks vezette francia-amerikai kutatócsoport nemrégiben bemutatott focilabda-univerzuma nem képes megmagyarázni.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Tervezi már nyaralását?

Segítünk! Válasszon célpontot nyárra útjaink közül! Tengerparti apartmanok előfoglalási kedvezménnyel!