Vilma

A világűr trombita alakú?

2004.05.26. 13:45
Német fizikusok új elmélete szerint elnyújtott trombita formába hajlik a világűr háromdimenziós tere. A háttérsugárzás elliptikus foltjai legalábbis erre utalhatnak.
Az ulmi egyetem fizikusai szerint a világegyetem alakja hatalmas középkori trombitára hasonlít. Ez az egyszerű tölcsérforma lehet a magyarázat az őrrobbanás megfigyelt visszhangjára, idézi a német Geo folyóirat a Frank Steiner vezette kutatócsoport megállapításait.

Az ősrobbanás visszhangjaként azonosított kozmikus háttérsugárzás a mindent elindító egykori tűzgolyó ma is mérhető lecsengése. A most mérhető jel a becslések szerint az ősrobbanás után 400 ezer évvel keletkezhetett.

Látja? Nem látja?

A tölcsér formájú univerzum képe Steiner szerint durva leegyszerűsítése az elmélet alapjának, mivel a negatív görbületbe hajló háromdimenziós tér felidézése meghaladja a magasabb matematikában járatlanok képzelőerejét.

Az új elmélet szerint a világűr valójában csak a trombita falát töltené meg, nem pedig a belsejét. Az űrhajók képtelenek volnának elhagyni a tölcsért. Ha a tölcsér végéhez közel mégis kilépnek a külső falon, nyomban visszatérnének a belső oldalon.

A foltok így jönnek ki

A hegyesen elnyúló tölcsérformára azért jutottak a kutatók, mert a kozmikus háttérsugárzásban nincsen meghatározott térbeli méreteket meghaladó hőmérsékletingadozás, írta a Geo.

Ezen kívül ez a forma megmagyarázhatná a háttérsugárzásban felfedezett néhány folt elliptikus alakját. Az ősrobbanás visszhangjának ezen tulajdonságait más elméletek, például a Jeffrey Weeks vezette francia-amerikai kutatócsoport nemrégiben bemutatott focilabda-univerzuma nem képes megmagyarázni.