Mária

Bolygót találtak tizenhétezer féynévnyire

2004.04.20. 11:30
Az égitestet úgy érzékelték, hogy a bolygó és csillagának tömege megváltoztatta egy mögöttük álló csillag fényének útját, írja a BBC. A "gravitációs lencséket" először Albert Einstein írta le általános relativitáselméletében, amelyben megjósolta, hogy a fénysugarak iránya megváltozik, ha anyagtömeg közelében haladnak el.
A csillag-bolygó páros gravitációs mezeje elhajlítja és összegyűjti a távoli csillag fényét, éppen úgy, mint egy teleszkóp lencséje. A harmadik, háttérben lévő csillag fényváltozásának elemzésével a csillagászok információkat gyűjthetnek az előtérben lévő égitestekről.

Együtt dolgoznak a vörös törpével

Az újonnan felfedezett bolygó a Nyilas csillagkép része, és gyenge fényű, úgynevezett vörös törpe csillag körül kering. Valószínűleg másfélszer akkora, mint a Jupiter, és háromszor távolabb helyezkedik el a csillagától, mint a Föld a Naptól.

Az a távoli csillag, amely lehetővé tette a két csillagászcsoport, az OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) és a MOA (Microlensing Observations in Astrophysics) összefogásából születő felfedezést, huszonnégyezer fényévre található a Földtől, a Tejút középpontjának közelében.

Jövőbeli felfedezések

"A mikrolencsék az alacsony tömegű bolygók felfedezésében segíthetnek" - nyilatkozta Dr. Ian Bond, az edinburgh-i csillagászati intézet kutatója, a felfedezésről beszámoló jelentés szerzője.

Dr. Bohdan Paczynski, a Princeton egyetem professzora, aki elsőként használta a gravitációs lencsék technikáját csillagok körüli bolygók keresésére, üdvözölte a felfedezést: "Felvillanyoz, hogy látom, az előrejelzésem megvalósult. Ez az első bolygó, amelyet mikrolencse technikával felfedeztek fel" - fogalmazott. A kutató szerint az elkövetkező pár évben ez a metódus lesz a leggyakoribb a Neptunusz vagy akár Föld-méretű távoli bolygók felfedezésekor.

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!